گردشگری و توریسم

بهینه سازی مصرف آب توسعه کشاورزی خوزستان شتاب می بخشد

به گزارش ایرنا علی مراد اکبری روز چهارشنبه در حاشیه آئین بهره برداری از طرح ۲۷۸ هکتاری آبیاری تحت فشار شهرستان رامهرمز در گفت و گو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی افزود: طرح‌های نوین آبیاری در خوزستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و سرمایه گذاری در این بخش به نفع کشور، کشاورزان و بهره داران بومی است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد سه برابری اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در خوزستان بوده ایم، افزود: هم اکنون حدود چهار هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در خوزستان در دست اجرا است ضمن آنکه حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار در دست بهره برداری است.
اکبری با بیان اینکه خوزستان شاهد تحولات اساسی در توسعه شبکه‌های آبیاری، زهکش های زیرزمینی و کانال‌های بتنی آبرسانی است افزود: در سال‌های گذشته خیز مطلوبی در توسعه کشاورزی خوزستان برداشته شده که منجر به افزایش تولیدات کشاورزی و پایداری این بخش شده است.
وی اجرای طرح آبیاری تحت فشار در روستای “بنه حاجی” رامهرمز در ۲۷۸ هکتار را نمونه‌ای از اقدام‌های دولت در مناطق کمتر توسعه یافته برای ایجاد اشتغال و پایداری تولید بیان کرد و افزود: عزم راسخ برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی شکل گرفته و به سرعت در کشور در حال گسترش است.

اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به مرحله نهایی نزدیک است
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیزدر حاشیه این‌برنامه به خبرنگاران گفت: اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به مرحله نهایی نزدیک است و امید است با تخصیص اعتبار لازم عملیات اجرایی آن در سطح ۲۰۰ هزار هکتار باقی مانده شروع شود.
کیخسرو چنگلوایی، حفظ حاصلخیزی، ارتقا راندمان، بهره وری مناسب‌تر از نهاده‌های کشاورزی و پایداری تولید را از آثار مثبت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در خوزستان بیان کرد.
وی در ادامه اجرای طرح‌های آبیاری نوین را ضرورتی اجتناب ناپذیر بخش کشاورزی خوزستان بیان کرد و افزود: خاصیت طرح‌های آبیاری تحت فشار، بهینه سازی مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان و پایداری تولید است.

یک هزار میلیارد ریال برای بهینه سازی انهار سنتی رامهرمز
نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی خواستار تخصیص یک هزار میلیارد ریال از سوی دولت برای بهینه سازی و ساماندهی انهار سنتی برای پایداری تولیدات کشاورزی رامهرمز شد.
اقبال محمدیان افزود: بهینه سازی مصرف آب از طریق بهسازی انهار سنتی می‌تواند رامهرمز را به قطب مهم کشاورزی خوزستان تبدیل کند.
وی با بیان اینکه اقتصاد این منطقه با کشاورزی و دامداری گره خورده است ابراز امیدواری کرد در گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری طبق برنامه ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کم بازده رامهرمز زیرپوشش این طرح بزرگ ملی قرار گیرد.
رامهرمز با ۱۱۵ هزار نفر در ۱۰۰ کیلومتری شرق اهواز واقع است و سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن تولیدات کشاورزی، باغی و دامی دارد.
این شهرستان ۶۵ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و چهار رودخانه دائمی دارد و از آب سد جره و مارون برای آبیاری زمین‌های زیرکشت بهره می‌برد.
به گفته سید خدا کرم میرسالاری مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز در صورت استفاده صحیح و علمی از منابع آب و خاک منطقه به خصوص استفاده از سامانه‌های آبیاری تحت فشار، این شهرستان می‌تواند به قطب مهم کشاورزی خوزستان تبدیل شود.
به گزارش ایرنا گام نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سال ۱۳۹۲ همزمان با ماه‌های نخست شروع دولت تدبیر و امید با تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد و سال ۱۳۹۷، حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن به بهره برداران بخش کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام واگذار شد.
اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، میزان تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان را از ۱۶.۲ میلیون تن فعلی به ۲۴ میلیون تن افزایش می‌دهد.
۶۰۶۵/۶۰۰۲