گردشگری و توریسم

ساکنان ۵۶ روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند

رمضانعلی حسن زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تنش آبی را به معنای کمبود میزان تولید آب نسبت به میزان مصرف عنوان و اظهار داشت: اهالی این روستاهای استان مجموعاً با کمبود ۶۴ لیتر بر ثانیه آب مواجه هستند که بیشترین میزان تنش آبی با ۱۴ روستا، مربوط به شهرستان فاروج است.

وی تصریح کرد: در شهرستان بجنورد ۱۰ روستا، شیروان و اسفراین هر کدام ۸ روستا، مانه وسملقان ۶ روستا، راز و جرگلان پنج روستا، جاجرم چهار روستا و در گرمه یک روستا با تنش آبی روبه رو هستند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با بیان اینکه در این ۵۶ روستا، ۶ هزار و ۴۰۰ خانوار با ۲۲ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از تنش آبی این روستاها، ریشه در مصرف آب آشامیدنی در مصارف غیرآشامیدنی دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی از روستاها، شاهد مصرف بی رویه آب هستیم و مشترکان مصرف را مدیرت نمی‌کنند، افزود: آب آشامیدنی به اندازه نیاز در بیشتر روستاهای دچار تنش آبی قابل تأمین است اما مصرف غیرآشامیدنی، سبب شده تا کمبود آب مشکل ساز شود.

وی خاطرنشان کرد: آبیاری باغچه‌ها، صیفی جات و مصرف آب برای شرب دام از جمله مشکلات تأمین آب در روستاها است.

حسن زاده افزود: قیمت پایین آب سبب شده تا مردم نگران مصرف آب نباشند، که البته مشترکان پرمصرف شناسایی و با آنان برخورد می‌شود، اما شاهد گرفتن انشعاب غیرمجاز توسط مشترکان برای مصرف آب در موارد غیرآشامیدنی هم هستیم.

وی گفت: قبض هر مشترک در ماه به طور میانگین ۶۵ هزار ریال است و هر مشترک برای مصرف ۱۵ هزار لیتر آب رقم بسیار ناچیزی را پرداخت می‌کند.

وی افزود: انشعاب‌های غیرمجاز سهم زیادی در مصرف آب تولیدی این شرکت دارند و این امر برای ما مشکل ساز شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با بیان اینکه یک راهکار برای رفع تنش آبی و تأمین منابع آب آشامیدنی روستاییان، اجاره چاه‌های کشاورزی است، گفت: چاه‌های کشاورزی که آب آن برای آشامیدن مناسب باشد، از کشاورزان اجاره می‌شود.

وی افزود: سال قبل ۱۴ حلقه چاه کشاورزی اجاره و آب آن در مدار مصرف مشترکان جاری شد و امسال هم با گرم شدن هوا و بروز مشکل کم آبی، احتمال دارد از مردادماه، نسبت به اجاره این چاه‌ها اقدام کنیم.

حسن زاده افزود: با گرم شدن هوا، مصرف آب بالا می‌رود و بخشی از آب تولیدی این شرکت به مصرف آبیاری صیفی جات و باغچه‌ها می‌رسد از این رو شاید نیاز باشد مجدداً چاه‌های کشاورزی را اجاره کنیم.

وی با پیش بینی اینکه تا میانه تابستان بر شمار روستاهای دچار تنش آبی افزوده شود، گفت: تابستان پارسال ساکنان ۱۸۳ روستا با تنش آبی روبه رو شدند که این رقم در زمستان به ۹۰ روستا رسید و در فروردین ماه امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب، این تعداد به ۴۰ روستا کاهش یافت.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی افزود: پیش بینی می‌شود تابستان امسال شمار روستاهای دچار تنش آبی به ۱۱۳ روستا با ۴۲ هزار نفر جمعیت برسد.

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب دارد.

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.

۷۱۸۵/‏۵۱۳۲‬