گردشگری و توریسم

تقدیر دفتر تحقیقات شرکت برق گیلان از مبتکر آستارایی

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق گیلان در زمستان گذشته، دستگاه عیب یاب مقره و اتصالات سست برق ساخته شده توسط مهندس میرزایی کارمند اداره برق آستارا را جهت سنجش عملکرد میدانی، پذیرش و ۲۰ میلیون ریال برای ساخت و ارائه یک نمونه از دستگاه، به سازنده آن مساعدت کرده بود.

به تازگی دفتر تحقیقات شرکت برق گیلان به پاس حرکت این مبتکر جوان در مسیر تحقق هدف‌های علمی و متعالی این دفتر و طراحی و ساخت دستگاه عیب یاب، از او قدردانی کرده است.

میرزایی سازنده دستگاه عیب یاب روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آستارا و با ارائه اسناد و مدارک مربوطه گفت: دستگاه عیب یاب مقره و اتصالات سست، ۸۰۰ تا ۸۵۰ گرم وزن دارد و برای ساخت آن ظرف یک سال، ۳۰ میلیون ریال از حقوق خودم و ۲۰ میلیون ریال از محل مساعدت دفتر تحقیقات شرکت برق گیلان هزینه کرده‌ام.

وی اظهار کرد: امکان شنیدن صدای فراصوت، مشاهده امواج و الکترون‌های پرتاب شده از محل اتصال در مانیتور، تفکیک خطاها، تخمین عمر تجهیزات برق، قابلیت افزایش حساسیت و آشکارسازی محل اتصال، تشخیص نقطه موضعی خطا از داخل ماشین در حال حرکت و رفع خطر تلفات جانی از مزایای دستگاه عیب یاب است.

وی ادامه داد: قیمت نوع خارجی آن بیش از ۸۰۰ میلیون ریال و بهای نمونه داخلی آن بیش از ۴۰۰ میلیون ریال و وزن انواع خارجی آن سنگین است در صورتی که بهای تمام شده دستگاه من، ۵۰ میلیون ریال و وزن آن نیز بسیار سبک تر است.

میرزایی دقت عمل، نبود خطا و استفاده از بالانس و لیزر جهت هدفگیری و تمییز خطاهای ریز اتصالات برق را از مزایای دیگر دستگاه عیب یاب خود نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی اعلام کرد.

سازنده عیب یاب اتصالات برق گفت: صفر تا صد این دستگاه را با همکاری دوستم داریوش وصالی در آستارا طراحی و ساخته‌ام و در این راستا از حمایت‌های مرکز رشد واحدهای فناور این شهرستان بهره مند شده‌ام.

میرزایی افزود: با حمایت مسئولان امر برای ثبت نهایی و تولید انبوه این وسیله اقدام خواهم کرد و با توجه به مرزی بودن آستارا، امکان بازاریابی در خارج، صادرات و ارزآوری با آن وجود دارد.

او ادامه داد: یک شرکت وارد کننده دوربین‌های گرما نگار برق، خواستار خرید ۱۰ نمونه از دستگاه عیب یاب و توزیع آنها به شرکت‌های اقماری خود شده است و شرکت برق منطقه‌ای یکی از استان‌ها نیز تولید انبوه این وسیله را در استان خود متقاضی شده است.

سازنده دستگاه عیب یاب اتصالات برق بیان کرد: کارت حافظه، مانیتور و میکرو آی سی از قسمت‌های اصلی این دستگاه است و برای قاب آن از قاب وسیله‌ای دیگر استفاده کرده‌ام و باید قاب این وسیله با تزریق نایلون و بسیار شکیل، طراحی و ساخته شود و برای این امر به حمایت مسئولان نیازمندم.

میرزایی افزود: باطری دستگاه عیب یاب ظرف ۶ ساعت شارژ و به مدت ۱۸ ساعت استفاده می‌شود و از قابلیت فراصوت این دستگاه می‌توان برای تشخیص محل نشتی لوله‌های گاز نیز استفاده و خطرات احتمالی را رفع کرد.

پیمان میرزایی متولد ۱۳۵۹ است و تاکنون دستگاه‌ها و وسایلی نظیر فاز متر کنترل از راه دور، فاز متر از روی کابل و عیب یاب کابل زمینی را طراحی و ساخته‌است. وی با قدردانی از توجه و پشتیبانی شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: با توجه به تأسیس یک شرکت دانش بنیان امیدوارم بیش از گذشته در مسیر نوآوری و اختراع گام بر دارم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

۷۱۲۴ /‏۶۰۳۰