گردشگری و توریسم

اپلیکیشن جمع آوری زباله در بیرجند راه اندازی می شود

محمدعلی جاوید روز سه شنبه اظهار داشت: در زمینه جمع آوری و تفکیک زباله، اپلیکیشنی طراحی شده که امکان نصب روی تلفن همراه را دارد و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری بیرجند وی افزود: یکی از مواردی که در شرح وظایف شهرداری‌ها است، پسماندهای خانگی است که شهرداری باید خدماتی را به شهروندان ارائه دهد.

وی گفت: در سال جاری سازمان مدیریت پسماند در شورای اسلامی شهر و حوزه معاونت عمرانی استانداری تصویب شده و از طریق سازمان شهرداری ها پیگیر هستیم که سازمان مدیریت پسماند شهرداری ایجاد شود تا بتواند وظیفه شهرداری را در این راستا بهتر و به روزتر انجام دهد.

شهردار بیرجند عنوان کرد: حوزه مدیریت پسماند شهرداری ایجاد شده و از اقدامات خوب در این زمینه، انتخاب شرکتی است که تفکیک از مبدا را انجام می‌دهد و در مراحل اولیه این شرکت کار آموزش چهره به چهره و خانه به خانه را در محدوده مهرشهر انجام داده و در حوزه‌های بعدی ورود پیدا کردند.

وی گفت: پس از مراحل آموزش، این شرکت کار تفکیک از مبدا را شروع کرده و شهروندان می‌تونند از طریق شماره ۳۱۰۳۱ زباله‌هایی را که تفکیک کردند تحویل دهند و بهای آن را هم دریافت کنند.

جاوید بیان کرد: چهار خودرو به این کار اختصاص پیدا کرده است که کار جمع آوری و حمل پسماندها را به عهده دارد.

وی افزود: کار تفکیک زباله اردیبهشت ماه از مهرشهر آغاز شد و امیدواریم در ماه‌های آتی به سایر محلات بسط داده شود.

شهردار بیرجند گفت: تا زمانی که شهرداری به صورت کامل ورود پیدا نکند و زیرساخت‌ها ایجاد نشود، بهتر است از سایر ظرفیت‌ها استفاده کنیم و پسماندهایی که قابل بازیافت هستند را در طبیعت رها نکنیم اما شرکت‌ها و افراد زباله گرد هویت‌های نامشخصی دارند که اغلب آنها همراهی و همگامی لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه اگر این افراد بتوانند ورود پیدا کنند بخشی از کار ما را آسان می‌کنند ادامه داد: چندین مرحله به همه کسانی که ظرفیت داشته و توان انجام این کار را دارند که با شهرداری همراهی کنند در قالب قرارداد، فراخوان دادیم اما همگامی و همراهی را از ناحیه این افراد ندیدیم.

جاوید در مورد افرادی که زباله گردی می‌کنند تصریح کرد: شاید در این بین کسانی هم باشند که نیازمند این کار هستند اما تحقیقاتی که همکاران ما به عمل آوردند خیلی از این افراد به عنوان یک شغل پرسود و پردرآمد این کار را انجام می‌دهند و سود اصلی به جیب شرکت‌های جمع آوری زباله می‌رود.

وی گفت: با هماهنگی با دستگاه قضا قصد داریم از این کار که سلامت شهروندان را تهدید می کند و همه کسانی که این کار را بدون اطلاعات و آگاهی انجام می‌دهند، جلوگیری کنیم.

۹۸۹۳*۳۰۲۸