گردشگری و توریسم

قدیمی ترین نشریه شهرداری مشهد در گنجینه رضوی رونمایی شد

به گزارش ایرنا، سرپرست اداره مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: بلدیه در سال ۱۲۸۶ شمسی با تصویب قانون بلدیه در مجلس شورای ملی ایجاد و اولین بلدیه در تهران تشکیل شد و یک سال بعد از آن نیز انجمن بلدیه در مشهد تاسیس گردید.
ابراهیم حافظی افزود: موسس انجمن بلدیه مشهد، “عبدالحمید متین السلطنه” از روزنامه نگاران به نام ایران بود و انتشار نشریه “بلدالامین” در سال ۱۲۸۸ شمسی آغاز شد و در ۲۰ شماره منتشر گردید.
وی اظهار داشت: تک شماره ای که از این نشریه امروز رونمایی شد، تنها نسخه اصلی در آرشیو های مطبوعاتی ایران است.
وی گفت: اداره مطبوعات کتابخانه های آستان قدس رضوی نیز از سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز و به آرشیو غنی مطبوعات ایران تبدیل شده است که ویژگی های منحصر به فرد دارد.
حافظی افزود: بیشترین آثار و نشریات حوزه خراسان شامل بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ عنوان نشریه چاپ شده در این اداره گردآوری شده و ۴ هزار و ۵۰۰ نشریه کشوری نیز در این آرشیو در دسترس است.
وی اظهار داشت: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی از حوزه‌های فعال در زمینه پژوهش در حوزه مطبوعات شناخته می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: فضای همدلی بی نظیر در شهر مشهد شکل گرفته که کارآمدی و اثربخشی آن مشمول شهر و مردم شهر می‌شود.
احسان اصولی افزود: تقویت هویت اجتماعی و هویت شهر مشهد دغدغه همه فعالان فرهنگی در این کلانشهر است که گنجینه‌های فرهنگی غنی آستان قدس رضوی نقش مهمی در معرفی هویت مشهد داشته و مرجع و ظرفیت خوبی برای شناساندن هویت تاریخی این شهر است.
وی اظهار داشت: برای رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف شهری باید همدلی و همکاری بین همه دستگاه‌ها وجود داشته باشد.
رئیس سازمان اجتماعی، فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری باید نگاه توسعه‌ای وجود داشته باشد گفت: در حوزه مطبوعات استان سیر تحول به خوبی مشاهده می‌شود.
مهدی زارعی افزود: امیدوارم در سه شنبه‌های آتی با همکاری آستان قدس رضوی نفایس بیشتری رونمایی کنیم.
“بلدالامین” هفتمین نشریه بلدیه کشور است که از تاریخ ۲۱ محرم ۱۳۲۸ انتشار آن توسط محمد صادق تبریزی با حمایت اداره بلدیه ارض اقدس (شهرداری مشهد) آغاز شد.
۷۵۰۵/ ۶۰۵۳