گردشگری و توریسم

بلومبرگ: اگر امریکا اف 35 را به ترکیه ندهد آنکارا از روسیه جنگنده می خرد

بلومبرگ به نقل از منابع ترکی نوشت؛ اگر واشنگتن جت های اف ۳۵ را به آنکارا تحویل ندهد.آنکارا احتمال خرید جنگنده های پیشرفته از روسیه را در نظر خواهد گرفت.

پس از خودداری ترکیه از لغو خرید سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، واشنگتن آنکارا را به عدم اجرای قرار داد فروش جنگنده های اف ۳۵ تهدید کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در بازگشت از نشست گروه ۲۰ اوزاکای ژاپن به خبرنگاران گفت؛ آنکارا از خرید موشک های اس ۴۰۰ منصرف نخواهد شد و ما پیش از این هزینه جنگنده های اف ۳۵ را پرداخت کرده ایم و انتظار داریم این هواپیما ها را تحویل بگیریم.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد؛ ترامپ در مورد توافق موشک های اس ۴۰۰ روسیه بسیار نگران است و بارها ترکیه را به منظور همکاری در حوزه دفاعی با آمریکا و برای تقویت اتحاد ناتو تشویق کرده است.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار را در مقابله با روسیه کاهش دهد.

سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ یا تریومف پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.