گردشگری و توریسم

شمار کشته‌های یکشنبه سودان به هفت تن رسید

به گزارش بامداد دوشنبه خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته مرکزی پزشکان سودان وابسته به گروه های مخالف، اعلام کرد که با کشته شدن ۶ تن در شهر «ام درمان» شمار کشته‌های تظاهرات روز گذشته به هفت تن رسید.

بر اساس اعلام رسانه ها، یک تظاهرکننده روز یکشنبه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در «عبطره» واقع در شمال سودان کشته شد. همچنین تعداد زخمی ها به ۱۸۱ نفر رسید.

ده‌ها هزار نفر از مردم سودان روز گذشته با تظاهرات در خارطوم پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور، از «شورای نظامی انتقالی» خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم به شمار می‌رود که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی به جا گذاشت.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت “عمر البشیر” شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال “عبدالفتاح البرهان” قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.