اخبار گردشگری

خانه سنتی ابریشم، احیاگر ابریشم رامیان

با ساختن خانه ابریشم موج جدیدی توی زندگی این زوج آغاز شد. این دو خیلی داستان دارن که تعریف کنن براتون. دوستای ما هر دو عاشق طبیعت و عاشق مردم وطنشون هستن، آون‌ها که سال‌ها در سفر بودن حالا باید یکجا نشین میشدن. موندن تا مفید باشن، برای مملکتشون ماهم براشون آرزوی موفقیت میکنیم…

مهتاب ثقه الاسلامی و احسان گلشن

داستان خانه ابریشم رامیان از زبان این دو عزیز (مهتاب ثقه الاسلامی و احسان گلشن) بخوانید:

مدتی بود که تو فکر یه دهکده توریستی بودیم … یه روزی بعد از کلی خستگی از شلوغی هاای شهر تصمیم گرفتیم به یه سفر طولانی بریم. دوتایی یه کوله بستیم و زدیم به جاده و مقصد اولمون استان گلستان بود. یه دوست قدیمی از یکی از روستا‌های اطراف رامیان بهمون زنگ زد و گفت: پاشین بیاین اینجا. رفتیم …

به روستا که رسیدیم هوای اونجا مارو گرفت و چند وقتی اونجا موندگار شدیم، در کنار یه خانواده روستایی شروع به ساخت و ساز زمینی کردیم که اون‌ها نمیتونستن استفاده مفیدی ازش بکنن و قرار شد کار از ما و زمین از اون‌ها باشه …

با گذشت بیش از دو ماه از شروع بکار ما، اتفاقاتی بین ما افتاد که تصمیم به ترک اون مزرعه گرفتیم و با تمام تلاش و عشقی که اونجا صرف کرده بودیم همه چیز رو رها کردیم و از صاحبخونه خداحافظی کردیم و اومدیم به سمت رامیان…، ولی طبیعت رامیان دل مارو اسیر خودش کرده بود. ما که سال‌ها در سفر بودیم حالا به نقطه‌ای رسیده بودیم که دوست داشتیم بمونیم و به فکر افتادیم که یه خونه توی شهر رامیان بگیریم، اوایل پاییز بود که یه خونه کوچیک اجاره کردیم و کمی مرمتش کردیم و به اسم خانه دوست به دوستامون معرفیش کردیم و مهمونامون رو هم مثل خودمون گرفتار کردیم. هر روز تعداد مهمون‌ها داشت بیشتر میشد و چون اونجا خونه زندگیه خودمون هم بود نمیشد پذیرای مهمون‌های زیادی بود.
پس رفتیم به دنبال حیاط بزرگتر و خانه ابریشم رو پیدا کردیم، خونه‌ای ۷۰، ۸۰ ساله و نسبتا مخروبه. با پولی که مهمونامون برای تشکر برامون گذاشته بودن خانه ابریشم رو گرفتیم و شروع کردیم به ساخت و ساز و بازسازی. سه ماه طول کشید تا تمام ریزه کاری‌ها تمام شد و ما شروع به کار کردیم. مجوز رو گرفتیم و اسمش رو اقامتگاه خانه ابریشم گذاشتیم. (چون رامیان سالیان سال قبل خواستگاه ابریشم ایران بوده، ولی با گذشت زمان این صنعت از بین رفته و تعداد محدودی از زنان مسن رامیان هستن که هنوز ابریشم ریسی و رنگریزی و بافت رو انجام میدن.)

ما وارد مرحله جدیدی از زندگی شدیم و احیای ابریشم و صنایع دستی رامیان رو هدف خودمون قرار دادیم. حالا بعد از گذشت سه سال از تاسیس این اقامتگاه بازخوردی که از مهمونهامون داشتیم خبر از این میداد که ما به کمک تمام مردم رامیان موفق پیشرفتیم و هر روز اسم رامیان بیشتر و بیشتر با گوش‌ها آشنا میشه و مهمان‌های زیادی از جای جای ایران و جهان برای دیدن خانه ابریشم و جاذبه‌های توریستیِ منطقه به استان گلستان سفر میکنن.

معرفی امکانات خانه ابریشم:

• اقامتگاه ۶ اتاق داره، با ظرفیت ۴۰ نفر. (اتاق‌ها کف خوابه و رختخواب داره)
  • رستوران، تنور، پارکینگ، رختشتویخانه و دمنوشخانه هم داریم
  • سرویس‌های بهداشتی و حمام خارج از اتاق‌ها و مشترکه
  • صبحانه سلف سرویس و ناهار و شام محلی هستن
  • صنایع دستی و خوراکی و نان‌های سنتی هم برای فروش در اقامتگاه داریم.

اقامتگاه بومگردی خانه ابریشم رامیان

موقعیت خانه ابریشم:

• اقامتگاه ما داخل شهر و در یک محله قدیمیه رامیانه، اطراف اقامتگاه جنگل، کوهستان، دریاچه، رودخانه، آبشار، بیابان و دریا در فواصل کوتاه هست که بین ۳ تا ۴ روز برای گشت وقت مهمان هارو پر میکنه.
  • تا درب پارکینگ جاده آسفالته و باعبور از کوچه خاکی به اقامتگاه فاصله می‌رسیم.