اخبار گردشگری

خوشمزه‌ترین غذا‌های کرمان را فراموش نکنید


آبگوشت‌های کرمانی


آبگوشت بادمجان و کشک کرمان

آبگوشت زیره کرمانآبگوشت زیره
زیره از جمله گیاهان معطری است که جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی دارد. همینطور که می‌دانید یکی از معروف‌ترین سوغات‌های کرمان، زیره‌ی مرغوب و باکیفیت این شهر است که جایگاه بالایی درفرهنگ غذا‌های کرمان دارد. طرز تهیه‌ای این آبگوشت خیلی با آبگوشت‌های معمولی فرق دارد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که در این غذا هیچگونه نخود و لوبیا یا حتی سیب زمینی وجود ندارد. گوشت، زیره، پیاز و رب گوجه فرنگی به همراه ادویه‌های نمک و فلفل و زردچوبه، تنها مواد اولیه‌ای است که برای طبخ آبگوشت زیره نیاز دارید. جالب است بدانید که مردم قدیم کرمان حتی رب گوجه فرنگی هم استفاده نمی‌کردند و به جای آن زردچوبه‌ی بیشتری به عنوان طعم دهنده به غذا اضافه می‌کردند. اگر خودتان قصد دارید این غذای سنتی کرمان را بپزید، لازم است بدانید که با کمی سیر می‌تواند غذای خوشمزه تری باشد.

آش‌های کرمانی


آش گندم شیر کرمان

آش اوماچ کرمانآش اوماچ
آش اوماچ یا عوماج یکی از قدیمی‌ترین غذ‌های کرمان محسوب می‌شود که بسیار مغذی می‌باشد. این آش که هم اکنون جایگاهش در میان غذا‌های محلی کم رنگ شده، علاوه بر خوشمزه بودن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و خواص درمانی زیادی دارد. پزشکان برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، کم خونی، عفونت روده و معده، خوردن این غذا را سفارش میکنند. مواد اولیه‌ی این غذا شامل: عدس، چغندر، پیاز، سیاه دانه، آرد گندم، تخم شوید، زیره، زرنیان، قره قروت، نعناع داغ، گشنیز، جعفری، اسفناج، نمک و زرد چوبه می‌باشند. اگر به دنبال یک غذای اصیل و خوشمزه‌ی کرمانی هستید، آش اوماچ انتخاب مناسبی است.


خورشت‌های کرمانی


خورشت بزقورمه کرمان

خورش آلوچه کرمانخورش آلوچه
خورشت آلوچه از غذا‌های بومی کرمان محسوب می‌شود که با ترکیباتی نظیر لوبیا چیتی، گوشت، رب گوجه فرنگی، پیاز، سبزی خشک، آبلیمو، آلوچه و ادویه جات متداول تهیه می‌شود. این غذا از خوشمزه‌های ترش کرمان است که در بین طرفداران آلو و آلوچه جایگاه والایی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به غذا‌های ترش مزه علاقه‌ی ندارید، خورشت آلوچه را از لیست غذا‌های کرمان حذف کنید.


خورش به آلو کرمانخورش به آلو
کاملا از اسم این غذا مشخص است که به و آلو از مواد اصلی این خورشت سنتی کرمان هستند. طبخ این غذا بسیار ساده است و در مدت زمان کمی انجام می‌شود. برای پخت این خورشت سنتی به موادی نظیر گوشت ماهیچه، پیاز داغ، شکر، روغن مایع، آب لیموی تازه، زعفران، آلو بخارا، نمک، فلفل و زردچوبه نیاز است. جالب است بدانید که غذا‌های سنتی و محلی اغلب با توجه به فرهنگ و موقعیت‌های خاص هر منطقه طبخ می‌شوند؛ بنابراین این غذا‌ها جزو پرخاصیت‌ترین خوردنی‌ها هستند که باید اهمیت بیشتری به آن‌ها داد. خورشت به آلو برای افرادی که مبتلا به تنبلی روده هستند، بسیار مفید است.


پلو‌های کرمانی


زیره پلو کرمان

لپه پلو با زیره کرمانلپه پلو با زیره
لپه پلو از دیگر غذا‌های کرمان است که می‌توان طعم زیره را در آن چشید. اگر به دنبال پلویی با طعم و عطر متفاوت هستید، لپه پلو با زیره را حتما امتحان کنید. گوشت چرخ کرده، برنج، زیره، لپه، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه از مخلفات این غذای کرمانی است.


بهترین غذا‌های کرماندسر خرما بریز
در بین تمام غذا‌های پر از گوشت و برنج با ادویه جات فراوان، خوردن دسر شیرین و مقوی می‌تواند وعده‌ی غذایی تان را کامل کند و با انرژی بیشتر از جاذبه‌های این شهر بازدید کنید. خرما بریز یکی از معروف‌ترین دسر‌هایی می‌باشد که نوعی حلوا با خرمای فراوان است و در ماه مبارک رمضان می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.