گردشگری و توریسم

پرداخت طلب دانشگاه ها از بنیاد شهید نیازمند تامین اعتبار است

حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره طلب دانشگاه های مختلف از بنیاد شهید افزود: این طلب از بنیاد شهید نیست؛ بلکه تعهدی است که بر اساس قانون دولت باید تامین اعتبار کند و به بنیاد شهید بدهد تا این نهاد نیز میان دانشگاه های کشور توزیع کند.

به گفته وی، ۱۶۰ هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل هستند که ۶۰ هزار نفر آنان در جمع دانشجویان ممتاز قرار دارند. همچنین هفت هزار نخبه شاهد و ایثارگر در سطح کشور شناسایی شده اند.
کاویانی راد درباره میزان طلب دانشگاه ها از بنیاد شهید اظهار داشت: مبلغ خیلی مهم نیست و هر میزان که هست بنیاد شهید تلاش و پیگیری می‌کند تا نسبت به پرداخت آن اقدام کند. البته تاکنون بخش قابل توجهی تامین و پرداخت شده است ولی به هر حال طبیعی است نظام بودجه بندی کندی هایی دارد که باید رفع شود.

معاون فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما منتظریم هر زمان که این اعتبارات آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین و در وجه بنیاد شهید واریز شود، بدون هیچ گونه دریغی به دانشگاه ها پرداخت کنیم.
وی بدون اشاره به میزان طلب دانشگاه ها از بنیاد شهید تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد بیشترین دانشجوی ایثارگر را از میان دانشگاه های دیگر دارد، مطالبات این دانشگاه در بیشترین حد است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برای حل این مساله در حال تعامل با دانشگاه های مختلف هستیم و حتی دانشگاه ها با درک درستی از محدودیت‌های موجود، نهایت همکاری را با بنیاد شهید دارند و با فهم و همدلی موضوع در حال بررسی است.

بر اساس آمارها، تعداد کل جانبازان در کشور ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر است که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند؛ تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر هستند. تعداد آزادگان در استان‌های مختلف کشور نیز ۴۳ هزار و ۵۸ نفر هستند.