گردشگری و توریسم

رای الیوم: اخطار دبی به ابوظبی عامل عقب نشینی نظامی امارات از یمن بود

امارات یکی از اعضای اصلی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن جمعه گذشته اعلام کرد که ابوظبی تصمیم دارد بخشی از نیروهای خود را از یمن خارج کند.

خبرگزاری “رویترز” نیز به نقل از چند دیپلمات اروپایی نوشت: امارات بخشی از نیروهای خود را از بندر جنوبی “عدن” و سواحل غربی “الحدیده” خارج می کند.
بر پایه این گزارش، نیروهای یمنی که از تغیرات راهبردی سیاست امارات در یمن کم و بیش آگاه بودند، حملات پهپادی و موشکی خود علیه مواضع امارات را به تاخیر انداختند.
رای الیوم نوشت: برخی منابع آگاه به این روزنامه اطلاع داده اند که نقش پررنگ محمد بن راشد حاکم دبی در تصمیم اتخاذ شده از سوی امارات را نمی توان نادیده گرفت. بر این اساس حاکم دبی نشست مهمی را با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی داشت و در آن به بن زاید اطلاع داد که دبی نمی تواند هزینه حمله انصارالله به مراکز حیاتی این امارت را بپردازد.
به نوشته رای الیوم، بن راشد به طور ضمنی اعلام کرد که در صورت ادامه سیسات های ابوظبی وحدت امارات به خطر می افتد.
به گفته همین منابع آگاه، انصار الله یمن چندی پیش پهپادهایی را بر فراز آسمان امارات به پرواز درآورده بود و این پهپادها موفق شده بودند از فرودگاه های دبی و ابوظبی تصویربرداری کنند. انصار الله با این اقدام نشان داد قادر است دایره حملات خود علیه امارات را گسترش دهد و با این اقدام پیام مهم خود را به ابوظبی و دبی رساند.
به نوشته رای الیوم، افزایش تنش میان آمریکا و ایران نیز در این تصمیم بی تاثیر نبود، زیرا تصمیم ابوظبی برای کاهش حضور نظامی خود با عقب نشینی از برخی مواضع ضد ایرانی همراه شد و وزیر خارجه امارات در مسکو اعلام کرد که هیچ سند و مدرکی در خصوص حمله به نفتکش ها علیه هیچ کشوری وجود ندارد.
رای الیوم نوشت: این چرخش موضع از سوی امارات ضروری بود و در آینده نزدیک نیز شاهد تغییرات دیگری در راهبرد ابوظبی خواهیم بود.