گردشگری و توریسم

صنف وکالت فراتر از جنسیت اداره می‌شود

عیسی امینی روز جمعه در مورد اظهارات اخیر رئیس دیوانعالی کشور با این مضمون که «برخی از بانوان وکیل که قضات باید مراقب ناز و فریب آنها باشند» اظهار داشت: اینگونه اظهارنظرها نسبت به بانوان کشورمان که همواره نقش‌آفرین بوده‌اند، بهت‌آور و موجب تأسف بوده و قبل از آنکه نیاز به بررسی تصویر باشد، مستلزم اصلاح تصور ما از شأن ارزشمند زن است.

وی افزود: با استعمال کلماتی همچون برخی و بعضی نمی‌توان مانع انتقال مفهوم تهمت و تحقیر نسبت به بانوان عزیز شد و طرح آن نشان از دیدگاه اشتباه ما نسبت به بانو دارد. بر عکس، من نمی‌خواهم وارد شکایات و گلایه‌های بانوان وکیل شوم ولی آنچه مسلم است صنف وکالت فراتر از جنسیت اداره می‌شود و سهم بانوان، همسان همکاران مرد و بی‌محدودیت است.

امینی اضافه کرد: اگر در علم ریاضی زنانی همچون مریم میرزاخانی درخشیدند نام بانوان وکیل در جایگاه هیأت مدیره و مراجع انتظامی و ارگان‌ها و کمیسیون‌های کانون وکلا به ثبت رسید و کانون وکلا نیز به دستشان اداره می‌شود. حال وقتی که رئیس محترم قوه قضائیه به کرامت و نقش بی‌بدیل زن در توسعه جامعه و تمدن‌سازی تاکید می‌کند، اینگونه اظهارات بی پروا در تعارض جدی با جایگاه تاریخی و دینی بانوان و سند تحول است و شایسته مسند عالی‌ترین مرجع قضائی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، دیروز پنجشنبه در آئین تجلیل از قضات و کارکنان نمونه اداری دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه به عنوان پیشگیری قضات باید مواظب بانوان وکیل باشند، تصریح کرد: برخی از آن‌ها با ناز کردن سعی می‌کنند که قاضی را جلب رفتارهای خود کنند که باید مواظب بود و خوشبختانه قضات ما هوشیار و مقاوم هستند.