گردشگری و توریسم

افزون بر ۲۵۰ هزار گردشگر از خوانسار دیدن کردند

علی جوزی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شهرستان با توجه به اقلیم بسیار مناسب، تفرجگاه‌های باغی و جاذبه های طبیعی گردشگری به ویژه در ایام گرم سال مقصد بسیاری از گردشگران است که البته جاذبههای تاریخی و فرهنگی در جذب گردشگران بی تأثیر نیست.
وی بیان داشت: خوانسار هر چند در سال‌های اخیر شاهد رشد و افزایش زیرساخت‌های گردشگری بوده است ولی با توجه به حجم گردشگران ورودی به ویژه در ایام پیک سفر، این زیرساخت‌ها کافی نیست و عمده زیرساخت‌های مورد نیاز از نوع عمومی مانند توقفگاه، مجتمع‌های خدمات رفاهی و پذیرایی ست.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خوانسار ادامه داد: با توجه به اینکه پایگاه داده‌های جامعی از افراد شاغل در بخش خدمات گردشگری خوانسار وجود ندارد از این رو تعداد افراد شاغل این عرصه مشخص نیست.
وی منطقه نمونه گردشگری “گلستان کوه” پارک گردشگری و “سرچشمه” و پارک “عسل” و مسجد جامع خوانسار، مسجد “رئیسان”، امامزاده سید محمود و بقعه” اباعدنان” و خانه تاریخی خانه جعفری، خانه ابهری، خانه ضیایی و خانه حبیبی ازجمله آثار تاریخی این شهرستان برشمرد.
جوزی اعتبار مورد نیاز برای مرمت اصولی و درست و احیا تمامی جاذبه تاریخی ثبت ملی در شهرستان خوانسار را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
وی در خصوص برنامه‌های توسعه گردشگری در شهرستان خوانسار گفت: این برنامه‌ها به طور از نوع بومگردی، مجتمع‌های گردشگری و مراکز پذیرایی- تفریحی است که در سال گذشته بالغ بر ۱۲ مورد موافقت اصولی اولیه از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان دریافت شده و کنون در حال پیگیری است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خوانسار توضیح داد: چند متقاضی سرمایه گذاری در شهرستان خوانسار معرفی شده که در حال رایزنی و پایه ریزی مقدمات اولیه برای ورود آنها به بخش سرمایه گذاری زیرساخت‌ها در این شهرستان هستیم.
وی با اشاره به اینکه گام دوم دهکده گردشگری خوانسار با مشارکت اداره میراث فرهنگی و بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: بیش از ۵۰ درصد این طرح انجام شده و در صورت تکمیل این دهکده به یکی از مهمترین مجتمع‌های گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.
جوزی اضافه کرد: با توجه به بحران بی آبی در کشور و تغییر ذائقه گردشگران و استقبال آنها از مقاصد گردشگری با آب و هوای خنک و ملایم، شهرستان خوانسار آینده گردشگری بسیار روشنی دارد و در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری حاصل خواهد کرد.
وی اظهار داشت: از فرصت‌های بی‌نظیر گردشگری در شهرستان خوانسار می‌توان به یکپارچه بودن جاذبههای گردشگری در این شهرستان اشاره کرد.

این شهرستان علاوه بر جاذبه‌های ملموس مانند تاریخی، طبیعی و انسانی همچنین دارای جاذبه‌های ناملموس خاص مانند مراسم تعزیه خوانی، گویش اصیل خوانساری، فرهنگ غنی، آئین‌های سنتی و سبقه تاریخی و مذهبی درخشان است.
وی محدود بودن فضا، کمبود زیرساخت‌های ارتباطی و اندک بودن سرمایه‌های ورودی در بخش گردشگری را از جمله مسائل و چالشها و موانع پیشروی گردشگری عنوان کرد.
آب و هوای خوانسار به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است به همین دلیل دارای شرایط مناسب ییلاقی است و واقع شدن شهر در پای کوه‌های مرتفع و جاری بودن رودخانه و کثرت چشمه ساران بر کیفیت مطلوب آب و هوای آن افزوده است.

متوسط بیشترین دمای هوای خوانسار در گرم‌ترین ماه تابستان به ۳۱ درجه سانتی گراد می‌رسد و متوسط دمای شبانه روز در همین ماه ۲۴ درجه سانتی گراد است.
شهرستان خوانسار با ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد.
۷۱۴۲ /‏۶۰۲۶/‏