گردشگری و توریسم

نخستین کارگروه ساماندهی تامین و توزیع مواد اولیه فرش دستباف تشکیل شد

به گزارش مرکز ملی فرش ایران، در این نشست برخی از شرکت کنندگان با توجه به حوزه فعالیت خود گزارشی از آمار تولید پیله، تولید نخ خام، میزان نخ صمغ گیری شده و میزان واردات نخ خام ابریشم مورد مصرف در تولید فرش دستباف ارائه دادند و موضوع تعرفه واردات ابریشم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه با اشاره به میزان نخ صمغ گیری شده ازسوی واحدهای موجود در استان های اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان، تصریح شد: علاوه بر میزان تقریبی ۱۵۰ تن نخ ابریشم خام تولید داخل و ۳۲۰ تن نخ وارداتی از مبادی رسمی کشور، در حدود ۲۵۰ تن نخ ابریشم خام از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود و در مجموع میزان مصرف نخ ابریشم خام کشور در حدود ۸۰۰ تن برآورد شد.

بر اساس این گزارش در این نشست با توجه به تولید پیله در داخل کشور و میزان واردات و تعرفه ورود نخ ابریشم خام، تولید کنندگان ابریشم و نمایندگان نوغانداران اعلام کردند که تعرفه واردات نخ ابریشم خام میزان ۲۶ درصد باقی بماند.

اما اتحادیه ها و تولید کنندگان فرش دستباف بر کاهش تعرفه به مقدار ۱۵ درصد تاکید داشتند و اعلام کردند که بالا بودن تعرفه آسیب جدی به تولید فرش دستباف وارد خواهد کرد این درحالی است که حدود ۲ میلیون نفر در این حوزه فعال هستند.