گردشگری و توریسم

مقابله با مواد مخدر بیش از اقدامات قهری نیازمند کار فرهنگی است

داوود محمدی روز پنجشنبه در همایش مبارزه با مواد مخدر استان قزوین افزود: هدف‌گذاری و راهکارهای مقابله با مواد مخدر باید بر اساس پیشگیری باشد و در کشور ما چون تحقق اقدامات پیشگیرانه نیازمند کار فرهنگی و زمان است، متاسفانه این موضوع همواره مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طراحی‌های محیطی و شهری نقش موثری در کاهش مصرف مواد مخدر و اعتیاد دارند، افزود: پیشگیری به واسطه طراحی های محیطی اکنون در کشورهای توسعه یافته اجرایی می‌شود و لازم است که در ساخت و سازهای شهری، مباحث طراحی و کالبد فیزیکی و اجتماعی مورد استفاده واقع شود.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد باید جای مبارزه با آن را بگیرد، اظهار داشت: برخی مسئولان معتقدند مبارزه با مواد مخدر باید افزایش یابد، در حالی که تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نشان داده شدت برخوردها و روش های پلیسی هرگز به کاهش مواد مخدر منجر نشده است.

محمدی تصریح کرد: قانونی در کشور مصوب شد مبنی بر اینکه داشتن ۳۰ گرم ماده مخدر صنعتی مجازات اعدام در پیش دارد، اما این قانون نتوانست از مصرف این نوع موادها جلوگیری کند و باید اذعان کرد اکنون بیش از اقدامات قهری نیازمند کار فرهنگی هستیم.

محمدی به نقش پررنگ صاحبان قلم و اهل فکر در راه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تبادل اطلاعات و همکاری بین سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های متولی در مبارزه با مواد مخدر تقریباً صفر است و هنوز نتوانسته ایم از تجارب این بخش استفاده کنیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استفاده از فضاهای آموزشی درمدارس و محیط های دانشگاهی از دیگر مواردی است که باید شروع نقطه فرهنگ سازی و آگاه‌سازی قرار گیرد.

محمدی به وجود ۲.۵ میلیون معتاد در کشور اشاره کرد و گفت: اگر خانواده افراد معتاد (هر معتاد در یک خانواده چهار نفره) را محاسبه کنیم حدود ۱۰ میلیون نفر با پدیده اعتیاد دست به گریبان هستند و متاسفانه نزدیکی ایران با کشور افغانستان باعث شده تا از ناحیه تولید و توزیع مواد مخدر متضرر شویم.
۹۹۲۵*۳۰۱۳