اماکن دیدنی ایران

خانه فلسفی یزد ثبت ملی شد / بنایی قاجاری با سه کلاه فرنگی روی بام


چارتر

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی یزد گفت: خانه فلسفی (جلیلی) واقع در محله قدیمی دارالشفای یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

چمدان: علی‌اصغر صمدیانی گفت: با توجه به مصالح بکار رفته، نوع پوشش سقف‌ها، تزئینات گچ‌بری‌ها در نماها و همچنین همجواری بنا با خانه قاجاری عرب مازار، تاریخچه و قدمت این خانه به دوره قاجار برمی‌گردد که رواق جبهه شرقی حیاط در دوره پهلوی الحاق شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در خصوص ویژگی‌های شاخص این بنا عنوان کرد: بادگیر بزرگ و زیبای بنا، تزئینات گچ‌بری در نمای دیوار حیاط، نزدیکی بنا به مسجد ثبتی روضه محمدیه (حظیره) و وجود سه عدد کلاه فرنگی بر روی بام آن از ویژگی‌های مهم این خانه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مساحت این بنا بیش از ۱۰۰۰ مترمربع است، تصریح کرد: خانه فلسفی (جلیلی) دارای چهار در ورودی است و در دو طبقه زیرزمین و همکف ساخته شده که در هر دو طبقه اطراف حیاط اتاق‌هایی با طاق ضربی قرار گرفته است.

با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث ‌فرهنگی استان قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود.

این خانه با شماره ۳۲۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.