گردشگری و توریسم

تکرار اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران در هند

شبکه خبری ” ان دی تی وی” هند اعلام کرد: در دیدار وزرای امور خارجه هند و آمریکا در دهلی نو، دو طرف در خصوص ایران گفت و گو کردند. اگرچه دیدگاه رسمی هند در خصوص اظهارات مایک پامپئو در مورد ایران منتشر نشده است اما به گفته منابع آگاه هندی، در این دیدار هند در مورد امنیت انرژی خود و تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران بر روی آن ابراز نگرانی کرده است.

جیشانکار در اظهارات خود به خبرنگاران گفت: هند برای تعامل با سایر کشورها از جمله روسیه بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد.

پمپئو نیز در اظهارات خود اعلام کرد که هند و آمریکا همکاران نزدیکی برای یکدیگر محسوب می شوند و روابط دو کشور در حال پیشرفت است.

وی همچنین اشاره کرد که دو کشور دوست می توانند دارای اختلاف نظر باشند.

وزیر امور خارجه هند در خصوص قرارداد سامانه مشکی اس ۴۰۰ با روسیه گفت: هند دارای روابط گسترده ای با سایر کشورها است. دهلی نو بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد. بخشی از همکاری راهبردی توانایی درک و احترام به منافع ملی دو کشور است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب در یک دیدار دو روزه وارد دهلی نو پایتخت هند شد.وی صبح امروز با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفت و گو کرد.

آمریکا به هند فشار آورده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کند. واشنگتن همچنین از دهلی نو خواسته است تا قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را با روسیه لغو کند.مقامات هندی اعلام کرده اند واردات نفت از ایران با توجه به منافع انرژی هند انجام خواهد شد.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. هند در طول ۱۲ ماه که از مارس سال گذشته آغاز شده است، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است.

سال گذشته هند و روسیه در یک توافق بزرگ، قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام ‘مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم’ یا ‘کاتسا’ امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.