گردشگری و توریسم

سنایی: میان ایران و روسیه دیگر کشور سومی قرار ندارد

مهدی سنایی امروز چهارشنبه در سومین دور گفت وگوهای تخصصی ایران و روسیه در باشگاه سیاسی والدای با بیان این مطلب افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سال ۲۰۱۵ میلادی روابط تهران و مسکو را مثبت خواند، امروز برای همه آشکار شده است که آمریکا و نیروهایی وجود دارند که نمی خواهند روابط روسیه و ایران گسترش یابد، نکته مهم اینجاست که عامل سوم از بین برود.

وی روابط امروز تهران و مسکو را استراتژیک و مشارکتی ارزیابی کرد و گفت: گاهی از روابط ایران و روسیه انتقاد می کنند که استراتژیک نیست اما من معتقدم که خصوصیت روابط دو کشور این است که نگاه استراتژیک عمیق دارند چرا که هر دو کشور رویکرد مشترک در بسیاری از مسائل در عرصه های منطقه ای و بین المللی دارند.

سنایی این را هم گفت که بسیار مهم است ملت دو کشور جهان بینی یکدیگر را درک کنند و گفت وگوهای تخصصی میان ایران و روسیه به این مساله کمک شایانی می کند، چرا که این گفت وگو ها نشان می دهد که دو طرف چه رویکرد های مشترک یا متفاوتی دارند و در چه مواردی می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: بین دو کشور موضوعات متعددی همچون سوریه و خاورمیانه و سیاست یکجانبه آمریکا، مساله دفاع از حقوق بین الملل، موضوع افغانستان و پیشروی ناتو به شرق و ثبات آسیای مرکزی، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، همکاری در عرصه اینترنت و فضای سایبری و رسانه ها وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گفت وگو ها بین دو کشور در فرمت های مختلف جریان دارد و ما در عالی ترین سطح شاهد تبادل نظرها و دیدارها هستیم و بزودی نیز اجلاس سه جانبه در خصوص راهگذار شمال – جنوب برگزار می شود.

سومین دور گفت وگوهای تخصصی ایران و روسیه با حضور سیدکاظم سجادپور معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، ضمیر کابلوف نماینده پوتین در امور افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت خارجه روسیه و ویتالی نائومکین رئیس انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در مسکو در حال برگزاری است.