گردشگری و توریسم

سکوت پمپئو در مورد پرونده خاشقچی در دیدار با پادشاه عربستان

روزنامه انگلیسی می نویسد، به دنبال بی توجهی و نادیده گرفتن پرونده قتل «جمال خاشقچی» نویسنده واشنگتن پست از سوی دولت ترامپ، وزیر خارجه آمریکا در سفر به عربستان و دیدار با پادشاه این کشور هیچ اشاره ای به پرونده قتل خاشقچی نکرد.

پمپئو بعد از خروج از عربستان در پیامی توییتری نوشت: وی دیداری موثر و خوبی با ملک سلمان در مورد تنش های اخیر منطقه خلیج فارس داشته است و دو طرف بر افزایش امنیت ناوگان دریایی در تنگه هرمز تاکید کردند.

یک مقام آمریکایی در این مورد به رویترز گفت، سفر پمپئو به عربستان تنها بر ائتلاف جهانی و آزادی ناوبرها در دریای خلیج فارس متمرکز بوده و هیچ اشاره ای به پرونده خاشقچی نشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه روز یکشنبه با اصحاب رسانه گفت، من خود نیز تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان داشته ام اما در این گفت و گو اشاره ای به پرونده قتل خاشقچی صورت نگرفت.

«آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در نتیجه نهایی گزارش تحقیقاتی خود در هفته گذشته اعلام کرد که ولیعهد عربستان نقش بسزایی در قتل خاشقچی داشته است.

سازمان ملل متحد همچنین با ارائه گزارشی در خصوص قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی تأکید می‌کند که مقامات عربستانی همچنان «سعود القحطانی» متهم اصلی این پرونده و مشاور پیشین ولیعهد عربستان را محاکمه نکرده‌اند.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.