گردشگری و توریسم

مطالبه ۸۰۰ میلیارد ریالی بازنشستگان آموزش و پرورش خراسان شمالی

قنبرعلی خوش آئینه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرار بود مطالبات این بازنشستگان تا پایان بهار امسال پرداخت شود اما تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: در سال ۹۷، ۶۶۵ نفر از همکاران بازنشسته شدند و در سال جاری هم ۷۰۰ نفر نیروی بالای ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند.

به گفته خوش آئینه، تا سال ۱۴۰۱ در سراسر کشور ۳۲۰ هزار نفر از آموزش و پرورش و در استان هم چهار هزار و ۷۰۰ نفر در این مدت بازنشسته می‌شوند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به کمبود نیرو در آموزش و پرورش و استفاده از توان بازنشستگان گفت: امسال رویکرد وزارت خانه بر انقباض نیروی انسانی است بر این اساس قرار است نسبت نیروهای آموزشی به کل نیروهای آموزش و پرورش افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۵۲ درصد از نیروهای آموزش و پرورش در بخش آموزش است که این رقم قرار است امسال به ۶۵ درصد برسد و بر این اساس از نیروهای کادر و اداری کم شده و به نیروهای آموزشی افزوده می‌شود.

وی گفت: وزارت خانه اجازه داده است، معلمان متوسطه اول و دوم که زیر ۲۵ سال سنوات دارد، تا ۳۰ ساعت در هفته، افزایش فعالیت داشته باشند علاوه بر آن، وزارت خانه اجازه داده است، بازنشستگان در صورت تمایل، تا یک سال به همکاری ادامه دهند و بازنشستگان تا ۱۴ ساعت به صورت حق التدریس فعالیت خواهند داشت.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی ۱.۴ درصد از جمعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش کشور را دارد اظهار داشت: نحوه جذب نیرو باید مطالعه شود زیرا جذب در تربیت معلم و ماده ۲۸ جوابگو نیست از این رو یکی از راهکارها، جذب نیروی حق التدریسی است.

خوش آئینه در بخش دیگر سخنان خود درباره گلایه اولیا دانش آموزان از کم کاری‌های معلمان با سابقه و در آستانه بازنشستگی گفت: این مشکل در مقاطع چهارم، پنجم و ششم و در دروس ریاضی و ادبیات مشاهده می‌شود البته از گلایه اولیا خبر داریم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم در جذب نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی ضعف‌ها را پوشش دهیم افزود: با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های ضمن خدمت می‌توان مشکلات را کاهش داد اما برخی معلمان که ۲۵ سال سابقه دارند، برای شرکت در دوره‌های ضمن خدمت مقاومت می‌کنند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت در این دوره‌ها اجباری نیست و البته اهرمی هم در دست نداریم که معلمان مجاب به شرکت در دوره‌ها باشند و این نیروها در آستانه بازنشستگی، انگیزه‌ای و نیازی به حضور در دوره‌های ضمن خدمت ندارند.

در خراسان شمالی ۱۶۵ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار معلم مشغول به همکاری هستند.

۷۱۸۵/‏‬ ۶۰۴۲