گردشگری و توریسم

تکثیر حیات بشری در فضا ممکن می‌شود

نتایج این مطالعه محدود و مقدماتی نشان داد که میان ویژگی‌های نمونه اسپرم‌های فریز شده انسانی که در معرض شرایط گرانش ضعیف قرار گرفته با نمونه‌هایی که در زمین نگهداری می‌شدند، تفاوت قابل توجهی وجود ندارد.

این بدان معناست که امکان دارد اسپرم فریز شده روزی راه خود را به فضا باز کند و بتوان یک بانک اسپرم در فضا راه‌اندازی کرد.

اما دانشمندان هنوز اطلاعات کافی در مورد تأثیر سطوح مختلف گرانش بر کیفیت و عملکرد اسپرم انسانی را در اختیار ندارند.

به گفته یکی از این پژوهشگران، «برخی مطالعات از کاهش قابل توجه تحرک نمونه اسپرم تازه انسانی در این شرایط حکایت دارند اما هیچ موردی از اثر محتمل تفاوت در سطح جاذبه بر روی گامت (سلول جنسی انسان) فریز شده گزارش نشده است و بدین ترتیب می‌توان آنها را در این حالت از زمین به فضا منتقل کرد.»

اعضای این تیم تحقیقاتی برای اثبات فرضیه خود، از اسپرم ۱۰ اهداکننده سالم استفاده کرده و با استفاده از یک هواپیما برخی نمونه‌ها را در معرض شرایط گرانش ضعیف قرار دادند.

آنها سپس عوامل مؤثر در باروری نمونه‌ها از جمله غلظت، تحرک و فراگمانتاسیون دی ان ای آنها را آنالیز کردند اما هیچ تغییر قابل توجهی میان ویژگی‌های این نمونه‌ها و نمونه‌هایی که تحت گرانش زمین نگهداری می‌شوند، مشاهده نکردند.

به گفته محققان، «عدم وجود تفاوت میان ویژگی اسپرم در نمونه‌های فریز شده که در معرض گرانش ضعیف قرار گرفته و آنها که در زمین نگهداری شده بودند، شانس انتقال ایمن گامت‌های مردانه را به فضا فراهم کرده و به این ترتیب می‌توان به احتمال ایجاد یک بانک اسپرم خارج از زمین فکر کرد.»

پژوهشگران معتقدند که هنوز راه درازی تا تأیید یافته‌های خود در پیش دارند و باید برای این منظور اسپرم‌ها را برای مدت طولانی‌تری در محیط‌های مشابه با جو فضا قرار دهند.