گردشگری و توریسم

ردپای کمرنگ تفریح در اوقات فراغت دانش آموزان

به گزارش ایرنا، پایان ترم ها و کلاس های درسی پس از حدود ۹ ماه آموزش، فرصتی برای پایش، فراغت و بهره گیری از طرح های کمک آموزشی و حتی تفریحی و ورزشی را در سه ماه فصل گرم تابستان فراهم می کند.

در سال های اخیر با اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با مشارکت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و سایر نهادهای فرهنگی، فعالیت پایگاه های تابستانی برای این منظور آغاز می شود؛ امری که با وجود اهمیت آن در پرورش و بهره گیری از فرصت سه ماهه تربیتی، در حال تبدیل شدن به روالی خسته کننده و ملال آور و فارغ از جذابیت برای خیل هزاران نفری دانش آموزان است.

در زمان تشکیل پایگاه های تابستانی که چند دهه از آن می گذرد، فعالیت این مراکز از سوی خانواده ها و دانش آموزان مورد استقبال مناسبی قرار می گرفت اما با گذشت زمان که از تنوع برنامه های تربیتی، تفریحی و ورزشی در آنها کاسته شده، این استقبال نیز رو به رکود است.

برپایی کلاس های تقویتی دروس مختلفی چون ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زبان های خارجی و سایر دروس پایه در طول تعطیلات سال های گذشته به بخش جدایی ناپذیر فعالیت پایگاه های تابستانی و حتی مدارس در ایام فراغت از تحصیل دانش آموزان تبدیل شده است.

این در حالی است که در طول سال تحصیلی، فشار سنگینی بر گرده نحیف دانش آموزان برای گذراندن دورس آموزشی در قالب کتاب هایی وارد می آید که تناسبی با توان ذهنی و خلاقیت آنان ندارد.

شاید به جرات گفت که بیشتر کلاس های کمک آموزش و تقویتی نه با هدف تقویت توان درسی دانش آموزان، بلکه با هدف انتفاع برگزار کنندگان این کلاس ها و پایگاه های تابستانی و با نگرشی درآمدزا اجرا می شود.

کاهش محسوس برنامه های تفریحی و ورزش، محدود به کلاس های هنری و گاه رشته هایی شده که در آن سودای کسب درآمد از قبال این طرح ها بر آموزش و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان چربیده است.

آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی برگزاری طرح های اوقات فراغت و برپایی پایگاه های تابستانی، مسئولیتی به مراتب سنگین تر از ایام ۹ ماهه تحصیلی در مدارس برعهده دارد زیرا تنوع در اجرای طرح های غیردرسی در این ایام احساس می شود.

۱۰۶ پایگاه موقیت و ثات برای پر کردن اوقات فر اغت ۱۲ هزار دانش آموز

مدیر آموزش و پرورش مراغه با اشاره به اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت در این شهرستان گفت: در تابستان امسال ۱۰۰ پایگاه موقت و ۶ پایگاه ثابت برای بهره مندی ۱۲ هزار دانش آموز این شهرستان در جهت پرکردن اوقات فراغت در ایام تابستان در نظر گرفته شده است.

جلیل اسلامی با بیان اینکه بیشتر برنامه های این پایگاه ها، ایجاد شور و نشاط و مهارت آموزی خواهد بود، افزود: برگزاری کلاس های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، برگزاری اردوی زیارت اولی ها به مشهد مقدس و اجرای طرح هجرت با همکاری بسیج دانش آموزی از دیگر برنامه های این مجموعه در تابستان است.

با وجود برنامه ریزی برای برپایی بیش از ۱۰۰ پایگاه تابستانی، بیشتر دانش آموزان مدارس ابتدایی تا متوسطه شهرستان مراغه همانند سایر شهرها از طرح های اوقات فراغت بی بهره هستند.

اجرای برنامه های تابستانی برای ۱۲ هزار دانش آموز در مقایسه با بیش از ۴۷ هزار دانش آموز مدارس این شهرستان یعنی برنامه ریزی فقط برای ۲۶ درصد آنان که این امر جای بسی تامل دارد.

با نگاهی به آمار پایگاه های تابستانی و ظرفیت آنان می توان مشاهده کرد که برنامه ریزی مناسبی از سوی مدارس و آموزش و پرورش برای جذب ۷۴ درصد دانش آموزان در این پایگاه ها وجود ندارد.

همچنین عدم اجرا و راه اندازی پایگاه های تابستانی در روستاها و مناطق حاشیه شهری نیز زمینه ساز کاهش بهره مندی بخش بزرگی از دانش آموزانی شده که ایام تابستان را زمانی برای تجدد قوای ذهنی و فکری برای آغاز مجدد آموزش در مراکز تعلیم و تربیت می دانند.

البته کاهش جذابیت و خلاقیت در این پایگاه های تابستانی را می توان از دیگر عواملی دانست که در کاهش اقبال دانش آموزان به این مراکز در ایام تعطیلات موثر است.

کمبود کلاس ها و برنامه های ورزشی نیز از جمله موارد موثر در سهم پایین دانش آموزان در برخورداری از اوقات فراغت تابستانی دانست.

برنامه های صرف تفریحی در پایگاه های اوقات فراغت کم است

جمعی از والدین مراغه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سلطه ناخواسته کلاس های تقویتی و کمک آموزشی در برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان اعلام کردند که ریشه این امر در ضعف برنامه ریزی و هدایت نهادهای مسوول و نیز چشم و هم چشمی خانواده ها با همدیگر بدون توجه به ظرفیت ها و استعدادهای دانش آموزان است.

رضا قلیپور با بیان اینکه ۲ فرزندش در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل هستند، به ایرنا گفت: اولاً پراکندگی پایگاه های اوقات فراغت در سطح شهرستان عادلانه نیست، به این معنا که من روستایی هیچچ دسترسی به این پایگاه ها ندارم، در حالی که در خود شهر مراغه پایگاه های متعددی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه انتظارات کودکان برای شرکت در برنامه های اوقات فراغت نیز در مقایسه با ۲۰ سال بسیار متفاوت است، افزود: بچه های امروز با تماشای برنامه های تلویزیونی از والدین انتظار دارند که فضای به نمایش گذاشته در این رسانه را برای آنان فراهم کنند.

رقیه اطهری مقدم، دیگر شهروند مراغه ای نیز با اشاره به کمرنگ شدن رد پای تفریح و شادی صرف در سه ماه تعطیلی مدارس اظهار کرد: سود چند هزار میلیارد تومانی برنامه های تقویتی و کمک آموزشی، نظام آموزش و پرورش و نهادهای مسوول در حوزه سیاستگذاری و اجرایی واقات فراغت را به سمت جایگزینی برنامه های تفریحی با برنامه های کمک آموزشی سوق داده است.

اداره ورزش و جوانان مراغه به عنوان متولی امر کلاس ها و برنامه های ورزشی با وجود ظرفیت بالای ورزش دانش آموزی و استعدادهای موجود در این بخش، تاکنون نتوانسته آن چنان که باید و شاید در رونق ورزش در بین نوجوانان و جوانان مدارس به توقیف مناسبی دست یابد.

عدم برنامه ریزی مدون در حوزه ورزش دانش آموزی و وجود حاشیه های غیرورزشی در برخی هیات ها و مدیران ورزشی شهرستان از جمله عواملی است که به جای رونق بخشی به ورزش های پایه، زمینه ساز کاهش تمایل به شرکت در کلاس ها و مدارس ورزشی در ایام تابستانی شده است.

در شهرستان مراغه تنها چند مدرسه فوتبال و تنها یک باشگاه ورزشی فعال بوده که آمار پایینی برای شهرستانی است در حالیکه در سال های گذشته این شهرستان از قطب های ورزش آذربایجان شرقی بوده است.

با وجود این کمبود ها و کاستی ها که بخش مهمی از آن را می توان در عدم برنامه ریزی حوزه تعلیم و تربیت، مدارس و ورزش شهرستان دانست؛ برون رفت از این مشکلات را می توان با عزم جدی مدیران در توجه به نیازهای دانش آموزان مرتفع ساخت.

بیش از ۴۷ هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در ۵۵۰ مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

۳۰۷۷/‌۷۴۸۷/‏۵۱۸

پایگاه تابستانی مراغه 2
پایگاه تابستانی مراغه 2