گردشگری و توریسم

تابستان و قصه تکراری نبود سرگرمی کافی برای جوانان

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفاده صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فردی و هم بر زندگی اجتماعی جوانان و نوجوانان بسیار اثرگذار است و بدیهی است که استفاده نادرست از این اوقات باعث ایجاد مشکلات و خسارات جبران ناپذیری بر زندگی فرد و به تبع آن اجتماع خواهد شد.
جوانان آینده ساز اجتماع و نسل‌های بعد از خود هستند و قطعاً متنوع بودن برنامه‌های اوقات فراغت و پربار بودن آن بر روح و روان و سلامت جسمی آنان بسیار تأثیرگذار است.
غنی سازی اوقات فراغت هرساله مسئله‌ای است که با فرارسیدن فصل تابستان نوک پیکان انتظارات را متوجه آموزش و پرورش می‌سازد در حالی که اوقات فراغت تنها مختص کلاس‌های فراغت نبوده و وجود مراکز تفریحی و سرگرمی همچون سینما، تئاتر، مجموعه‌های ورزشی، سالن‌های استخر، فرهنگسراها، پارک‌ها و فضاهای تفریحی و شهربازی از جمله امکاناتی است که در فصل تابستان می‌تواند نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایفا کنند.
در شهرستان ۷۵ هزار نفری سلسله بجرات می‌توان گفت که امکانات تفریحی و سرگرمی شاید آنگونه که شایسته است وجود ندارد و با یک روز پرسه در کوچه پس کوچه‌های این شهر می‌توان با بسیاری از کودکان، جوانان و نوجوانانی مواجه شد که به علت عدم وجود این امکانات در شهرستانف اوقات خود را به بطالت و پرسه‌های بیخودی در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌گذرانند.
نبود سالن‌های ورزشی تفکیک شده برای دختران و پسران و بعضاً تجمع امکانات ورزشی در یک نقطه از شهر، فعال نبودن فرهنگسرای ارشاد شهرستان برای شرکت جوانان در کلاس‌های فرهنگی و هنری و نبود سینمایی برای استفاده خانواده‌ها و گذراندن اوقات فراغتی به همراه فرزندان از جمله معضلات و کمبودهایی است که در شهرستان سلسله وجود دارد و سبب ایجاد اوقاتی توام با بطالت و کسالت برای جوانان و نوجوانان این شهرستان ۷۵ هزار نفری شده است.

** امکانات فراغت سلسله رضایت بخش نیست

یکی از جوانان شهرستان به خبرنگار ایرنا، گفت: متاسفانه در شهرستان ما امکانات مناسبی برای سرگرمی جوانان وجود ندارد و دست جوانان برای انتخاب سرگرمی‌های مورد علاقه شان بسته است.
شهرام عبدی عنوان کرد: تنها امکانات سرگرمی شهرستان در چند پارک کوچک و کلاس‌های تابستانی آموزش و پرورش و چند مجموعه ورزشی بدون امکانات خلاصه می‌شود.
این جوان الشتری با یبان اینکه وجود امکانات سرگرم کننده‌ای از قبیل شهربازی، سینما و کلاس‌های فرهنگی و هنری در فصل تابستان می‌تواند هم جوانان و هم خانواده‌ها را دور هم جمع کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه مردم و مسئولان شهرستان به امکانات موجود در این بخش چندان رضایت بخش نبوده است.

** وجود سینما برای شهرستان ضروری است

والدینی که دو فرزند خود را برای بازی به یکی از پارک‌های شهرستان آورده بودند نیز در این باره عنوان کردند: متاسفانه جوانان و نوجوانان شهرستان از امکانات مورد نیاز برای سرگرمی و بازی در شهرستان محروم هستند.
این پدر و مادر الشتری خاطرنشان کردند: بیشتر وقت‌ها فرزندانمان را برای استفاده از امکاناتی همچون سینما به خرم آباد می بریم که متاسفانه باید علاوه بر هزینه‌های آن، هزینه‌های ایاب و ذهاب و سختی‌های آن را هم اضافه کنیم.
خانواده مرادی افزودند: اگر در شهرستان خودمان امکانات لازم برای سرگرمی خانواده‌ها و فرزندانشان وجود داشته باشد طبیعتاً با استقبال بیشتر خانواده‌ها مواجه خواهیم بود.
این خانواده الشتری گفتند: متاسفانه تنها سینمای شهرستان به دلیل کوتاهی مسئولان وقت شهرستان در گذشته، تغییر کاربری پیدا کرده است در حالی که وجود سینما می‌تواند بخشی از اوقات فراغت جوانان را پر نماید.

** افزایش امکانات سرگرمی باعث تقویت روحیه جوانان می‌شود

سرپرست آموزش و پرورش سلسله نیز در این باره افزود: آینده استان لرستان و شهرستان سلسله را همین کودکان، نوجوانان و جوانان شهرستان می‌سازند و قطعاً هرچقدر برای آنان در این بخش هزینه صرف شود باز هم کم است.
حسین فرهادی اظهار داشت: بی شک نسل آینده علاوه بر تقویت قوای جسمی به تقویت روحیه نشاط، شادابی و میل به زندگی نیازمند است و وجود امکانات رفاهی و سرگرمی برای افزایش این روحیه در آنان بسیار سودمند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به منظورغنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان درتابستان امسال ۱۲ پایگاه در سطح شهرستان ایجاد شده است، عنوان کرد: دراین پایگاه‌ها کلاس‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی برگزار می‌شود.
فرهادی افزود: امسال علاوه بر این رشته‌ها، کلاس‌های اوقات فراغت درسی هم برگزار می‌شود که از معلمان پایه دعوت کرده‌ایم که با کمترین هزینه به دانش آموزان علاقمند، برنامه‌های تقویتی درسی ارائه دهند.
سرپرست آموزش و پرورش سلسله اضافه کرد: برنامه‌های راهبردی برای اعتلای فرهنگ کار، تلاش جهادی، مهارت آفرینی و تقویت مهارت‌های اجتماعی برای اوقات فراغت دانش آموزان تهیه شده است.
وی با تاکید براینکه کلاس‌های اوقات فراغت براساس علاقه و توانمندی دانش آموزان تدوین می‌شود، بیان کرد: شکوفایی استعدادها و توانایی‌های بالقوه دانش آموزان از اهداف تشکیل این پایگاه‌ها است.
سرپرست آموزش و پرورش سلسله با اشاره به اجرای طرح هجرت در کانون‌های اوقات فراغت ادامه داد: طرح هجرت که با هدف پرکردن اوقات فراغت قشر جوان جامعه، افزایش مشارکت و اثبات توانمندی آنان در عرصه سازندگی، تابستان هر سال برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گرچه کلاس‌های آموزشی اوقات فراغت برای شکوفایی استعدادهای این آینده سازان مملکت مفید است اما قطعاً به تنهایی منشا اثر نبوده و برای تقویت روحیه نشاط و شادابی آنان به امکانات سرگرم کننده و مفرحی از قبیل سینما، شهربازی و سالن‌های ورزشی مجهز نیز نیاز است.
فرهادی عنوان کرد: گرچه شاید در گذشته کوتاهی‌هایی در این خصوص صورت گرفته شده اما خوشبختانه فعالیت‌هایی در این بخش در شهرستان در حال انجام است که در صورت تامین اعتبارات تاثیر خوبی در ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و سرگرمی جوانان در شهرستان خواهد داشت.

۶۰۶۰/‏۷۲۶۵