گردشگری و توریسم

اهدا عضو در کهگیلویه و بویراحمد به یک بیمار زندگی بخشید

طاها خادمی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کبد بیمار مرگ مغزی استان کهگیلویه و بویراحمد به بیمار نیازمند اهدا شد.

وی بیان کرد: مرحومه “زلیخا جمعه‌پور” ۵۲ ساله اهل شهرستان لنده به علت مرگ مغزی ناشی از وقوع تصادف ۲۹ خرداد ماه در بیمارستان بستری شد که تلاش پزشکان برای نجات وی بی نتیجه بود.

خادمی تصریح کرد: پس از تأیید مرگ مغزی از سوی تیم پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت با رضایت خانواده، عضو اهدایی از بدن مرحومه به بیماران نیازمند اهدا شد.
وی عنوان کرد: تیم‌های پیوند اعضا بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی استان و بیمارستان ابو علی سینا شیراز کار برداشت و انتقال کبد را انجام دادند.

‏به‬ گفته مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج شاخص اهدای عضو در کشور ۱۱.۲۸ نفر در یک میلیون نفر است، و این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱ نفر در یک میلیون نفر است.

سینا سعیدی افزود: این استان رتبه دوم اهدای عضو کشور در سال ۱۳۹۷ را در کشور کسب کرده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۷ ،۲۲ کلیه، ۶ کبد و ۵۰ قرنیه در بیمارستان‌های شیراز به بیماران نیازمند استان کهگیلویه و بویراحمد پیوند زده شد.
اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و نخستین اهداکننده یک جوان ۲۲ ساله بوده است.
سعیدی اظهار داشت: از سال ۹۱ تاکنون حدود ۶۰۰ عضو بیش از ۲۰۰ بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ رتبه نخست اهدای عضو، در سال ۱۳۹۶ رتبه سوم و در سال ۹۷ رتبه دوم این امر خداپسندانه در کشور را کسب کرد.
سعیدی عنوان کرد: سال گذشته در استان ۲۱ مورد کبد، ۳۴ کلیه، یک پانکراس و ۱۸ مورد قرنیه از اعضای بدن ۲۲ نفر با رضایت خانواده آنان به بیماران نیازمند اهدا شد.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد این هشمین اهدا عضو در استان است.
وی ابراز داشت: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می‌شود.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی ۷۱ ساله بوده است.
واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
این استان حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۷۵۳۱/‏۳۲۳۹