گردشگری و توریسم

سرکوب مسلمانان میانمار در سکوت کشورهای شرق آسیا

‌به گزارش خبرنگار ایرنا، سران ۱۰ کشور عضو پیمان آسیای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) قرار است ماه آینده از روز ۲۰ تا ۲۳ جولای در بانکوک پایتخت تایلند گردهم آیند. دیده‌بان حقوق بشر کشورهای عضو مجمع اقتصادی را متهم به سکوت در برابر کشتار مسلمانان روهینگیایی کرده است، این نهاد از آنها خواسته تا در برابر آنگ سان سوچی رهبر میانمار ساکت نباشند.

دیده بان حقوق بشر از کشورهای عضو آسه‌آن خواسته مخالفت خود را با نسل‌کشی و آوارگی مسلمانان روهینگیایی در اجلاس تایلند ابراز کنند.

گفتنی است که نخست وزیر کشور مالزی که جرو موسسان آسه آن است وعده داده که به مسلمانان مسلمانان روهینجایی که به دنبال پناهندگی به این کشور هستند، کمک می کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی همچنین بر درخواست‌ها از رهبران جنوب شرق آسیا برای توقف سرکوب این اقلیت بی‌خانمان و آواره که از میانمار بیرون رانده شدند، تاکید کرد و گفت: آنها پناهجو هستند. هر قدر که بتوانیم آنها را در کشور مورد استقبال قرار می‌دهیم. امیدواریم که کاری برای توقف سرکوب روهینجایی‌ها صورت گیرد.

در نشست پیشین آ سه آن نیز نخست وزیر مالزی، آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار را مورد سرزنش قرار داد.

چند روز پیش سازمان ملل در گزارشی اذعان کرد، این نهاد در مدیریت اوضاع میانمار شکست‌های سیستماتیکی را تجربه کرده است.

کمتر از یک ماه پیش عفو بین‌الملل اعلام کرد حملات نیروهای نظامی میانمار به ایالت راخین از ماه ژانویه، بار دیگر کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با غیرنظامیان جزو فهرست اتهامات علیه سربازان ارتش میانمار است. در این گزارش سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در مورد وضعیت میانمار آمده بود که اقلیت روهینگیا همچنان قربانی اقدامات نظامی ناقض حقوق بین‌الملل است و مسئولین این اقدامات تاکنون از مجازات در امان مانده‌اند.

بر پایه تحقیقات عفو بین‌الملل، در جریان این تنش‌ها، بیش از ۳۰ هزار نفر مجبور به ترک شهر محل زندگی خود شده‌اند، ۱۴ غیر نظامی کشته و دست کم ۲۹ تن زخمی شده‌اند. عفو بین‌الملل گزارش داد که در حملات نظامی، غیرنظامیان آگاهانه مورد هدف قرار گرفته‌اند. در عین حال به نوشته عفو بین الملل، مقامات و مسئولان به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دسترسی به مناطق جنوب غربی میانمار را نمی‌دهند.

سازمان ملل اخیراً در نامه ای از دولت میانمار خواسته حمایت هایش را از سیاست های تبعیض آمیز علیه مسلمانان روهینگیایی متوقف کند. سازمان ملل، مقامات میانمار را تهدید کرد، حمایت خود را از آن چیزی که این سازمان آن را سیاست دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی می داند، متوقف کند.

امروز حدود ۷۴۰ هزار روهینگیایی در کمپ‌های بنگلادش ساکن هستند. سازمان ملل متحد در پی حملات نظامی ماه اوت ۲۰۱۷ علیه روهینگیا و اخراج گروهی آنها به بنگلادش، از پاکسازی قومی و نسل‌کشی سخن گفت.

بنگلادش و میانمار در ۲۵ ماه نوامبر ۲۰۱۷ (۴ آذر ۱۳۹۶) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند. اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرایی نشده است.