گردشگری و توریسم

۶ هزار هکتار اراضی کردستان علیه ملخ بومی سمپاشی شد

محمد غفوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه به علت تداوم بارندگی‌های فصل بهار در برخی از شهرستان‌ها آفت ملخ در مراتع و مزارع شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: تاکنون طرح مبارزه در پنج شهرستان سروآباد، مریوان، بانه، سنندج و کامیاران اجرا شده است.

وی اضافه کرد: شایعه حمله ملخ ها به مزارع مریوان در فضای مجازی گسترش یافته که علاوه بر تکذیب این مساله اعلام می شود که این گونه آفت بومی و همه ساله در این مواقع در مزارع و باغات شیوع پیدا می کند.

وی افزود: در سال جاری مبارزه علیه این آفت در حدود هفت هزار هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی کردستان برنامه ریزی شده و سازمان جهاد کشاورزی یک ۱۴ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص داده است.

غفوری اضافه کرد: این میزان اعتبار برای خرید سم، خرید و تجهیز سمپاش ها و خرید خدمات سم پاشی (هزینه‌های کارگری) تخصیص یافته است.

غفوری با بیان اینکه سم مورد استفاده در این طرح دلتامترین است، یادآور شد: این سم توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاری دهیار و شوراهای روستاهای تابع شهرستان‌ها به صورت رایگان بین بهره برداران در کانون‌های آلوده توزیع شده است.

پوره‌ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست میزبان تغذیه می‌کنند و هر ملخ قادر است تا سه برابر وزن خود تغذیه کند از این رو مبارزه با آفت بومی ملخ همه ساله در مراتع و اراضی کشاورزان انجام می‌شود.

استان کردستان بدلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می‌رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

این استان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است، سه میلیون و ۱۹۹ هزار رأس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

۷۳۴۹ / ‏‬ ۳۰۳۴