گردشگری و توریسم

در اوج شیوع و بروز بیماری‌های قلبی هستیم

دکتر سید هاشم سزاوار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، سن شیوع سکته‌های قلبی در کشور را ۴۰ تا ۵۰ سالگی اعلام کرد و افزود: سکته‌های قلبی در ایران در سنین ۳۵ تا ۴۵ سال فراوان دیده می‌شود و حتی گهگاه این بیماری در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی هم قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: برخی از کشورها با اصلاح رفتارها و عادات مردم خود توانستند سن ابتلا به سکته قلبی را بین ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش دهند، به عنوان مثال سن ابتلا به سکته‌های قلبی در ژاپن و نروژ با کشور ما یکسان نبوده و این کشورها با کنترل عوامل خطر مانند کنترل دخانیات، افزایش فعالیت فیزیکی، پرهیز غذایی، کنترل استرس و کاهش نمک وانستند، سن ابتلا به این بیماری را ۱۰ تا ۱۵ سال به تعویق بیاندازند.
متخصص بیماری‌های قلب و عروق با طرح این سوال که چرا شیوع و بروز سکته‌های قلبی در کشور ما بالا است، اظهار داشت: شیوه زندگی غلط عامل مهمی برای افزایش بروز این بیماری است که باید آن را اصلاح کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هرچند بروز سکته‌های قلبی در مردان زودتر رخ می‌دهد، اما سکته قلبی در زنان کشنده تر است، قبل از یائسگی زنان، سن ابتلا به سکته‌های قلبی ۱۰ سال بالاتر است، به این معنی که به طور متوسط زنان ۱۰ سال دیر دچار سکته قلبی می‌شوند اما بعد از یائسگی، بروز این بیماران در بین زنان و مردان نزدیک به هم شده و تقریباً یکسان می شود.
وی ادامه داد: در سال‌های آینده با پدیده جدیدی به نام شیوع گسترده نارسایی قلبی مواجه می‌شویم به عبارتی در سال‌های آینده با شیوع گسترده‌تر بیماری‌های قلبی روبرو خواهیم شد.
سزاوار افزود: بیماران قلبی در سال‌های گذشته عمر کوتاه‌تری داشتند اما الان با درمان‌های دارویی و غیر دارویی مناسب‌تر، افراد مبتلا به سکته قلبی عمر طولانی تری خواهند داشت و این موضوع سبب می‌شود تا تعداد افراد مبتلا به نارسایی‌های قلبی در سال های آینده در کشور افزایش یابد.
وی، سکته‌های قلبی را شایع‌ترین علت فوت ایرانی‌ها اعلام کرد و گفت: هرچند درمان این بیماری پیشرفت چشمگیری داشته اما هنوز سکته‌های قلبی و بیماری عروق کرونر مهمترین علت فوت در کشور هستند.