اخبار گردشگری

ارزشمندترین جواهرات ایران را در موزه جواهرات ملی ایران ببینید


تاریخچه جواهرات ملی ایرانتاریخچه جواهرات ملی ایران

آشنایی کامل با موزه جواهرات ملی ایران

معروف‌ترین اشیای موزه جواهرات ملی ایران


 

الماس دریای نور؛ یکی از خاص‌ترین الماس‌های جهان

الماس دریای نور؛ یکی از خاص‌ترین الماس‌های جهان

تخت نادری؛ یکی از زیباترین تخت‌های سلطنتی قاجار‌هاتخت نادری؛ یکی از زیباترین تخت‌های سلطنتی قاجار‌ها

کره جواهر نشان؛ یکی از حیرت انگیزترین اشیاء موزهکره جواهر نشان؛ یکی از حیرت انگیزترین اشیاء موزه
کره جواهر نشان یکی از حیرت انگیزترین اشیاء موزه جواهرات ملی ایران می‌باشد که نظیرش را دنیا نخواهید یافت. تمام این کره‌ی ۳۴ کیلویی از طلای خالص ساخته شده که با ۵۱۳۶۶ جواهر قیمتی تزئین شده است. این کره یکی از شاهکار‌های ابراهیم زرگر باشی است که در سال ۱۲۹۱ ه. ق و به فرمان ناصرالدین شاه، خلق کرد. شاید دلیل ساخت این کره، جمع آوری جواهرات و سنگ‌های قیمتی موجود در خزانه بوده که به شکل کره‌ای طلایی گردآوری شدند. چیدمان جواهرات کره یکی از جذابیت‌های آن است؛ به طوری که نقش قاره‌های زمین هر کدام با جواهرات یکرنگ قابل شناسایی هستند. با کمی دقت می‌توانید در بخش‌هایی از کره، لقب‌های ناصرالدین شاه را با الماس، کوه دماوند را با یاقوت و شهر تهران را با یاقوت اورنگ زیب تشخیص دهید.


تخت طاووس یا تخت خورشیدتخت طاووس یا تخت خورشید
تخت طاووس را به نام تخت خورشید هم می‌شناسند. این تخت جواهر نشان، محل نشستن فتح علی شاه قاجار است که هنر دست جواهرسازان اصفهانی را به زیبایی تمام نشان می‌دهد. داستان عاشقانه‌ی شاه قاجار روایتگر تخت طاووس است. درست زمانیکه فتح علی شاه با طاووس خانوم ازدواج کرد، نام این تخت را به نام طاووس تغییر داد تا هر زمان که نام تخت طاووس را می‌برند، یاد همسر مهربانش بیفتد.


تاج کیانی؛ شکوه و عظمت پادشاهیتاج کیانی؛ شکوه و عظمت پادشاهی
تاج کیانی، شکوه و عظمت پادشاهی قاجار‌ها را نشان می‌دهد. بی شک فتحعلی شاه با دستور ساخت این تاج، گنجینه‌ی موزه جواهرات ملی ایران را با ارزش‌تر کرد. در ساخت این تاج، جواهراتی نظیر الماس، یاقوت، زمرد و مروارید بکار رفته است. در بخش میانی تاج، ۱۸۰۰ دانه مروارید سفید را خواهید دید که زمینه‌ی مناسبی برای درخشش زمرد‌ها و یاقوت‌ها فراهم کرده اند. جالب است بدانید، با اینکه شکوه این تاج زبانزد خاص و عام است، رضاشاه پهلوی برای تاجگذاری خود از آن استفاده نکرد و دستور داد تاجی جدید برایش بسازند. تاج پهلوی یکی دیگر از اشیاء ارزشمند موزه جواهرات ملی ایران است.


جقه نادری؛ گنجینه‌ای از الماس و زمردجقه نادری؛ گنجینه‌ای از الماس و زمرد
جقه نادری یکی دیگر از جواهرات سلطنتی داخل موزه می‌باشد که متعلق به سده ۱۲ ه. ق می‌باشد. با نگاهی اجمالی به این جقه، می‌توانید گنجینه‌ای از الماس و زمرد را ببینید. سه آویز زمرد از زیر و ریسه‌های الماس از بالای جقه آویزانند. چیدمان جواهرات در وسط جقه، نقش‌هایی از ابزارآلات جنگی را به تصویر می‌کشند. الماس‌های فلامک را می‌توان در تمام بخش‌های جقه مشاهده کرد. حتی رضاشاه هم نتوانست در مقابل زیبایی این تاج دوام بیاورد و از آن استفاده نکند.


شمشیر‌های سلطنتی موزه جواهرات ملی ایران شمشیر‌های سلطنتی
یکی از با ارزش ترین مجموعه‌های موجود در موزه جواهرات ملی ایران، شمشمیر‌ها و ادوات نظامی شاهان در دوره‌های مختلف می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این شمشیر‌ها کاملا خاص و منحصر به فرد هستند و بر روی دسته و غلاف آن‌ها از جواهرات بسیار ارزشمندی استفاده شده است. از جمله این شمشیر‌ها می‌توان به شمشمیر فتحعلی شاه، نادرشاه، خنجر نگین دار فتحعلی شاه، سپر نادری و شمشمیر بسیار معروف ناصرالدین شاه اشاره نمود.
تاج و گردنبد فرح، همسر محمد رضا شاه که در مراسم تاجگذاری وی استفاده شد، کمربند زرین، گردنبد الماس و زمرد قمر السلطنه، کلاه عباس میرزا و پیش کلاه کیانی و آفتابه لگن سلطنتی از دیگر وسایل ارزشمند در موزه جواهرات ملی ایران می‌باشد. بدون شک بازدید از این حجم از زیبایی و درخشش جواهرات تجربه‌ای بی مانند خواهد بود.


 موزه جواهرات ملی ایران

اطلاعات کاربردی موزه جواهرات ملی ایران