گردشگری و توریسم

۲۴ هزار طرح از آذربایجان غربی در سامانه کارا ثبت شده است

رضا نقی زاده روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی افزود: در بخش اشتغال پایدار روستایی سه هزار و ۵۴۷ طرح ۳۱۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و با بهره برداری از طرح‌های اشتغال پایدار روستایی برای ۱۰ هزار و ۲۴۰ نفر اشتغال زایی شده است.

وی بیان کرد: بر اساس این آمار متوسط سرانه برای هر اشغال در آذربایجان غربی ۳۸ میلیون تومان و برای هر طرح ۹۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به نوع طرح‌های اشتغال پایدار روستایی، اظهار داشت: ۵۲.۴ درصد طرح‌ها ایجادی، ۹.۴ درصد طرح‌های در بخش سرمایه در گردش و ۳۸.۲ درصد طرح‌ها نیز جز طرح‌های توسعه‌ای بوده است.

وی با اشاره به طرح نظارتی تمام شماری طرح‌های اشتغال پایدار روستایی آذربایجان غربی، گفت: از سه هزار و ۴۱۵ طرح بهره مند از تسهیلات ۲ هزار و ۲۹۴ طرح مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته که تنها ۷۰ طرح با سه درصد پوشش از کل طرح‌ها انحراف داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: ۷۴ درصد طرح‌های اشتغال پایدار روستایی در بخش کشاورزی، ۲۱ درصد در بخش صنعت و پنج درصد نیز در بخش خدماتی بوده است.

نقی زاده اظهار داشت: در مجموع ۵۱۲ میلیارد تومان برای بخش اشتغال پایدار روستایی آذربایجان غربی در نظر گرفته شده بود که فقط ۳۷۴ میلیارد تومان آن ابلاغ گردید و همچنین ۱۶۳ میلیارد تومان نیز توسط نهادهای حمایتی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این تسهیلات توسط بانک‌های کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

وی با اشاره به وضعیت طرح‌های اشتغال فراگیر در آذربایجان غربی نیز گفت: از سه هزار و ۸۶۴ طرح ثبت نام شده در سامانه کارا، ۲۱۹ طرح ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند؛ این تعداد طرح زمینه اشتغال ۲ هزار و ۶۲۳ نفر را در استان فراهم کرد.

وی بیان کرد: برای بخش اشتغال فراگیر در طول سال ۱۳۹۶ آذربایجان غربی ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ۳۰۳ میلیارد تومان ابلاغ شد.

وی با اشاره به عملکرد بانک‌های عامل در آذربایجان غربی گفت: در بخش اشتغال پایدار روستایی بانک کشاورزی و در بخش اشتغال فراگیر بانک رفاه کارگران رتبه نخست را در پرداخت تسهیلات دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ میلیارد تومان برای بخش مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: ۱۵ میلیارد تومان از این میزان جذب شده و برای ۲ هزار و ۱۴ نفر اشتغال زایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی در آذربایجان غربی بیان کرد: چهار هزار و ۳۲۰ نفر سهم این استان بود که سه هزار و ۶۹۵ ثبت نامی در این طرح وجود داشت.

جلسه کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری برگزار شد؛ «محمد امید» در سفر ۲ روزه خود به آذربایجان غربی عصر روز گذشته در جشنواره فرهنگی، هنری سیلوانای ارومیه حضور یافت و پیش از آن نیز از چندین طرح عمرانی در روستاهای «سرو» ارومیه بازدید کرد.

وی امروز / ‏پنج شنبه / ‏نیز در کارگروه اشتغال آذربایجان غربی شرکت کرد و عملکرد ادارات کل جهاد کشاورزی، صنعت، معدت و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در زمینه اعطای تسهیلات اشتغال روستایی را با حضور استاندار آذربایجان غربی مورد بررسی قرار داد.

جلسات کارگروه اشتغال آذربایجان غربی هر هفته به ریاست محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار و اعضای کارگروه برگزار می‌شود و در این جلسات طرح‌های ثبت شده در سامانه کارا بررسی و دستور پرداخت تسهیلات آن از طریق بانک‌های عامل از جمله کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کار آفرینی امید صادر می‌شود.

تسهیلات اختصاص داده شده به آذربایجان غربی در قالب اشتغال پایدار روستایی و عشایری چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

۹۹۱۸/‏۳۰۷۲