گردشگری و توریسم

عربستان؛ وقتی جای متهم و شاکی عوض می شود

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان روز یکشنبه ۲۶ خرداد در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت، منبع همه ناآرامی‌های سیاسی در منطقه، القاعده، اخوان المسلمین، داعش و سیاست‌های ایران در منطقه است از جامعه بین المللی انتظار داریم در برابر توسعه طلبی‌های ایران که از تروریسم حمایت می‌کند موضعی محکم اتخاذ کند.

بن سلمان در حالی این سخنان را بیان می‌دارد که دولت عربستان در یک جنگ چهار ساله با یمن مرتکب جنایات ضدبشری شده است و تاکنون بنا به آمار رسمی دولت یمن بیش از ۱۵ هزار غیر نظامی را به شهادت رسانده است. این جنگ همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است؛ به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

تلاش عربستان برای متهم کردن ایران در راستای تبعیت از سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا در منطقه است و تاکنون نیز با توجه به واهی بودن ادعای آنان نتایجی را در بر نداشته است.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا، با «جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

پیگیری سیاست ایران هراسی ازسوی عربستان به تبعیت از آمریکا

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: عربستان اهداف متعددی را دنبال می‌کند و به دنبال این است که همه تلاش‌های غربی‌ها برای مبارزه با تروریست که در دستور کار خود دارند را متوجه ایران کند در قاموس فرهنگ غرب مبارزه با تروریسم، مبارزه با ایران تعریف نشده است و گروه‌های تروریستی در غرب مشخص و تعریف شده‌اند و برای این گروه‌ها بودجه مشخص شده است و در همه مجامع بین المللی یکی از ارکان و اهداف تشکیل، مبارزه با تروریسم می‌باشد.

وی افزود: عربستان با شیطنت تلاش می‌کند از کوشش غربی‌ها، جهت مبارزه با تروریسم این هدف را متوجه کشورمان نماید اما ایران کشوری مستقل، که حافظ منافع مردم منطقه است و هیچ گونه سنخیتی با این گروه‌های تروریستی ندارد و این در حالی است که خود عربستان حامی تروریسم در منطقه است و این موضوعی است که برای همگان در افکار عمومی جهان مشخص شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اکنون دولت عربستان درصدد است تا با فرافکنی، از اتهاماتی که از سوی مجامع بین المللی متوجه این کشور است، به نوعی برائت جوید. عربستان در افکار عمومی جهان به عنوان به وجود آورنده القاعده و داعش شناخته می‌شود و قتل «خاشقچی» روزنامه نگار منتقد دولت سعودی، توسط ایادی این کشور به افکار عمومی نشان داد که این دولت تروریست و حامی تروریست است.

وی گفت: کشورهای غربی به این موضوع پی برده اند که اگر حمایت‌های مالی عربستان از گروه‌های تروریستی نبود دولت‌های غربی هرگز چنین هزینه‌های سنگینی را برای مقابله با داعش متحمل نمی‌شدند.

قنادباشی در ادامه یادآور شد: تقویت مالی دو گروه القاعده و داعش توسط عربستان انجام می‌گیرد و ایران هیچ گونه سنخیتی با این دو گروه تروریستی نه در ایدئولوژی و نه در رفتار دارد. ما شهدای زیادی را در مبارزه با این دو گروه افراطی از دست داده ایم، عربستان از سر ناچاری مجبور است که اتهاماتی را متوجه ایران نماید و این ادعاهای عربستان به دلیل نگرانی این دولت از وضعیت منطقه است. اکنون مهم‌ترین موضوع منطقه اشغالگری فلسطین از سوی اسرائیل است و عربستان به جای این اتهامات باید به تهاجمات اسرائیل واکنش نشان دهد و خطر این رژیم اشغال گر را به جهان نشان دهد نه اینکه ایران را متهم به بی نظمی در منطقه نماید.

اتهام بی اساس عربستان به ایران در حمله به نفت کش‌ها

قنادباشی در این زمینه بیان داشت: در بررسی عملیات تروریستی و برای کشف آن، گروه حقیقت یاب به دنبال سرنخ‌های هستند که چه کسانی از قبل، قصد انجام این عملیات خرابکارانه را داشتند و حادثه قبل در فجیره نیز سناریو عربستان علیه کشورمان بود که شکست خورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: ناو آمریکایی که به تشویق اسرائیل و ارتجاع عربی وارد خلیج فارس شد همه رسانه‌های غربی این خبر را مخابره کردند که هدف از ورود این ناو به منطقه به ادعای آنان، برای مقابله با تهدید ایران است اما با تغییر دیپلماسی آمریکا علیه ایران هجمه‌هایی که ارتجاع عربی و دشمنان منطقه‌ای ما دنبال می‌کردند متوقف شد. عملیات فجیره در زمانی صورت گرفت که اهرم فشار عربستان و ارتجاع عربی علیه ایران کلید خورد و حادثه خراب کاری و حمله به نفت کش‌ها در دریایی عمان نیز هنگامی کلید خورد که نخست وزیر ژاپن در ایران به سر می‌برد و هدف از انجام این گونه عملیات‌ها این بود که حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس توجیه شود.

قنادباشی گفت: دولت آمریکا انواع و اقسام رصدها را در منطقه انجام می‌دهد و پهپادهای پیشرفته در اختیار دارد که به راحتی می‌تواند هر اتفاقی در منطقه بیفتد را رصد کند و نیروهای نظامی کشورمان که حافظ منافع مردم منطقه هستند هرگز چنین خطایی را مرتکب نمی‌شوند و در بین کشورهای جهان فقط آمریکا، ارتجاع عربی و اسرائیل چنین اتهامی را متوجه ایران می‌کنند.

وی گفت: عربستان روزانه سبب کشته شدن صدها مرد و زن بیگناه یمنی می‌شود و اوضاع منطقه را به سمت و سوی آشوب و کشتار برده است اکنون برای فرافکنی در این زمینه نگران اوضاع منطقه است و برای فرار از این گونه جنایات به دنبال این است که ایران را متهم به بی نظمی سیاسی در منطقه کند و از هر اعمال فشاری علیه ایران استفاده می‌کند اما هرگز در افکار عمومی جهان موفق نشده است. نبود پذیرش ادعای آمریکا در شورای امنیت علیه ایران این موضوع را شفاف می‌کند که این گونه اتهامات در جامعه جهانی علیه ایران اصولاً جایگاهی ندارند.