گردشگری و توریسم

مقام روس: همکاری امنیتی ایران، روسیه، عراق و سوریه بسترساز توسعه روابط راهبردی است

رییس عملیات ارتش روسیه روز سه شنبه در نشست روسای چهار کشور عضو مرکز تبادل اطلاعات چهارجانبه دربغداد (ایران، عراق، سوریه و روسیه) اظهار داشت: تاکنون اطلاعات شخصی بیش از ۷۰۰ ستیزه جو گروه‌های مسلح غیرقانونی از سوی فدراسیون روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع به مرکز تبادل اطلاعات بغداد ارائه شده است.

سرلشگر نوفیکوف گفت که همچنین مختصات چند صد نقطه از محل‌های حضور داعش به این مرکز تبادل شده است.
وی ابراز اطمینان کرد که کار مرکز تبادل اطلاعات چهارجانبه در مبارزه با تروریسم بین المللی کمک می‌نماید و می‌تواند مبنای توسعه کار برای تحکیم روابط استراتژیک با کشورهای دوست باشد.

نشست کمیته چهار جانبه با حضور رئیس هیات عملیات وزارت دفاع روسیه سرلشگر نوفیکوف و همچنین نمایندگان چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه و روسیه در محل مرکز تبادل اطلاعات چهار جانبه در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.
در این نشست رئیس اطلاعات ارتش عراق و مدیر مرکز تبادل اطلاعات چهارجانبه (سرلشکر ستاد سعد العلاق) ضمن تشکر و قدردانی از حضور هیأت‌های کشورهای عضو و همچنین رئیس عملیات وزارت دفاع روسیه با اشاره به تأسیس این مرکز در سال ۲۰۱۵، همکاری اطلاعاتی چهار کشور در مباررزه با تروریسم را بسیار مؤثر دانست.

این مقام ارشد نظامی عراق بر ادامه فعالیت اطلاعاتی وامنیتی مرکز علیه تروریسم تاکید کرد.

وی درادامه گفت: مرکز تبادل اطلاعات ۴ جانبه نظریه امنیت منطقه را محکم و امنیت منطقه را مخصوصاً در عراق و سوریه تقویت بخشید.

به گفته العلاق، در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه و گسترش این مرکز و تشکیل کمیته هماهنگی خواهیم بود و همچنین شاهد پیوستن کشورهای دیگر به این مرکز نیز خواهیم بود مخصوصاً که بعضی کشورها از جمله جمهوری خلق چین علاقمند هستند که به این مرکز بپیوندند.

در این جلسه سردار “مصطفی مرادیان” وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در بغداد اظهار داشت: امروز نقش همکاری چهار کشور عضو در مرکز تبادل اطلاعات بغداد در جدیت مبارزه باتروریسیم برای همه دنیا بحمدالله آشکار می‌باشد، نتیجه این همکاری و مبارزه شکست داعش به خصوص در بعد نظامی در عراق و سوریه و برچیده شدن زمینه ایجاد خلافت آن به عنوان یک تهدید منطقه بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با درک صحیح از تهدیدات توانست با تغذیه اطلاعاتی حدود سه هزار هدف شامل: مراکز مهم و حساس، محل تجمع، مخازن مهمات و تجهیزات و… داعش را در اختیار برادران عراقی قرار دهد که اکثر این هدف‌ها مورد اصابت و منهدم شده و ضربات سهمگینی به گروهک تروریستی داعش وارد کرد.

وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: بنظر ما فعالیت تروریسم و افراطی گری در منطقه با کمک برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای که منافع خود را در هرج و مرج کشورهای منطقه می‌دانند ادامه دارد و این تهدید همچنان با اشکال و شیوه های مختلف برای منطقه خطرساز است،
مرادیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم جدی است و بر این اساس ادامه همکاری و توسعه مرکز تبادل اطلاعات بغداد را یکی از راههای ایجاد ثبات در منطقه قلمداد می‌کند.

مرکز چهارجانبه تبادل اطلاعات (و همکاری‌های امنیتی) ایران، عراق، روسیه و سوریه با هدف تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی ایران، سوریه و روسیه در بغداد تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در جلساتی مداوم آخرین هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو در آن صورت می‌گیرد.

تبادل اطلاعات و بویژه تغذیه اطلاعاتی نیروهای عراقی و سوری در شناسایی و هدف گرفتن مواضع مهم و حساس داعش و تروریست‌های تکفیری در عراق و مواردی نیز در سوریه یکی از مهمترین و موفق ترین کارکردهای این مرکز در مدت فعالیت خود بوده است.

پ.