گردشگری و توریسم

آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی در قم برگزار شد

در این آیین باشکوه که آیات عظام شبیری زنجانی، سبحانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، آیات اعرافی، خرازی، فاضل لنکرانی، علوی بروجردی، سید محمد سعیدی و بهرام سرمست استاندار قم و برخی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
استاد حوزه علمیه طی سخنانی با اشاره به خدمات آیت الله بروجردی به عالم تشیع اظهار داشت: در حالی که برخی از طوایف اهل سنت شیعه را جز مسلمانان نمی‌دانستند و در ۱۴ قرن به پیروان این مکتب مارک رافظی زدند و خواهان طرد آنان از دنیای اسلام بودند، به برکت آیت الله بروجردی شیعه در جهان اسلام رسمیت پیدا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با بیان اینکه شیعه در زمان آیت الله بروجردی از غربت و انزوا خارج شد و پیروان اهل بیت در بین اهل سنت پس از قرن‌ها فعالیت مخفی و پنهانی به صورت آشکار ابراز وجود کردند، افزود: بزرگان اهل سنت به آیت الله بروجردی عشق می‌ورزیدند و او را سرمایه عظیمی برای اسلام می‌دانستند.
وی با اذعان به اینکه خداوند تمام ویژگی‌های معنوی، ربانی و عرشی و ملکوتی را به صورت یک جا در وجود آن مرجع عالیقدر جمع کرده گفت: آن فقیه پارسا از هفت سالگی تبلیغ دین را آغاز نمود، و پس از ۳۰ سال سخنرانی در بروجرد، ۱۶ سال از عمر پربار و شریف خود را به تدریس در حوزه علمیه قم و تربیت صدها اندیشمند، دانشمند، مفسر، مبلغ و مرجع اختصاص داد.
انصاریان مردمی بودن را از ویژگی‌های بارز آیت الله بروجردی عنوان کرد و بیان داشت: طی سه دهه فعالیت این عالم کم نظیر در شهر بروجرد مردم با لمس درب خانه او تبرک می جستند.
آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی از مراجع تقلید شیعه در ماه صفر سال ۱۲۹۲ هجری قمری در بروجرد به دنیا آمد. پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر. نسب وی با ۳۲ واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد.
وی ۱۷ سال مدیر حوزه علمیه قم و ۱۵ سال تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بود؛ وی در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ در ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
۷۴۰۳/‏‬ ۶۱۳۳/‏