گردشگری و توریسم

سفر هیات روسی و سعودی به لبنان پس از دیدار ساترفیلد

بنابر اعلام منابع لبنانی، دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا که به عنوان نماینده این کشور در پرونده ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی میانجیگری می کند، قرار بود روز گذشته پاسخ اسرائیل در مورد ترسیم مرزی را به مسئولان لبنانی منتقل کند، اما ظاهراً بازگشت او به بیروت به تاخیر افتاده است.

گفته می شود دلیل این تاخیر این است که ساترفیلد برای متقاعد کردن مسئولان اسرائیلی به پاسخ دادن به موارد مورد نظر لبنان در خصوص پرونده ترسیم مرزی به زمان بیشتری نیاز دارد.

**بهره برداری روسیه از ناکامی آمریکا در پرونده ترسیم مرزی با لبنان

ظهر امروز یک هات دیپلماتیک روس به ریاست ” الکساندر لاورنتیف” فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه به همراه “سرگئی ورشینین” معاون وزیر خارجه روسیه از عراق وارد بیروت شدند.

“الکساندر زاسپکین” سفیر روسیه در لبنان در این باره گفت، سفر هیات روس به لبنان در چارچوب سفر منطقه ای است که شامل عراق، لبنان، اردن و سوریه می شود.

اولین دیدار هیات روس با “نبیه بری” رئیس مجلس لبنان است و فردا با “میشل عون” رئیس جمهوری، “سعد حریری” نخست وزیر و “جبران باسیل” وزیر خارجه لبنان دیدار و در مورد موضوع پناهجویان سوری و مسائل انسانی، امنیتی و لجستیکی در سوریه گفتگو خواهد کرد.

انتظار می رود هیات روس از لبنان برای حضور در نشست آستانه ۳ که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود، دعوت کند.

بررسی موضوع پناهجویان سوری در حالی است که مسئولان بلند پایه لبنان تاکید دارند آنان باید به کشورشان بازگردند.

به نوشته روزنامه “البناء” هیات روسی علاوه بر موضوع پناهجویان سوری، در دیدار با مسئولان لبنانی به بررسی و تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه ای و بحران سوریه و بازسازی این کشور خواهد پرداخت.

این تکاپوی دیپلماتیک قابل ملاحظه روسیه در لبنان مبتنی بر کم شدن احتمال ورود دیوید ساترفیلد به بیروت است، حال آنکه مسکو به دقت تلاش های آمریکا برای استفاده از میانجیگری خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی و زمینی لبنان و ربط دادن آن به سلاح حزب الله را زیر نظر گرفته است.

مسکو می داند که آمریکا لبنان را وسوسه کرده است که در مقابل دریافت سهمی از نفت و گاز دریای مدیترانه حزب الله را تحت فشار قرار داده و محدود سازد اما محاسبات آمریکا با پاسخ قاطع حزب الله روبه رو شد از همین رو روسیه از دروازه سوریه و تحت عنوان بازگشت پناهجویان سوری وارد لبنان شده است، حال آنکه واشنگتن از هرگونه پیشرفت در اطمینان دهی به لبنان در خصوص پرونده ترسیم مرزی ناتوان مانده است.

در این میان برخی از شبکه های اجتماعی از فراخوان سوری ها در لبنان برای برگزاری اعتصاب عمومی به نام اعتصاب عزت و کرامت خبر داده و دلیل آن را اقدامات سختگیرانه دولت لبنان علیه پناهجویان سوری اعلام کردند.

این اعتصاب که به مدت سه روز از پس فردا آغاز شود و شامل دست کشیدن از کار و تحریم وسایل نقلیه لبنان است.

این تحولات در حالی است که منابع لبنانی اعلام کردند یک هیات از مجلس شورای عربستان نیز عصر امروز به بیروت سفر می کند و قرار است با میشل عون رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس مجلس و سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار و گفت و گو کند.