گردشگری و توریسم

کتاب «حسین کرلو» در خوی نقد و بررسی شد

پرویز یکانی زارع نویسنده و مورخ اهل خوی روز سه شنبه در این آیین با اشاره به موضوعات داستانی و شعری این اثر گفت: در این اثر داستان هایی، زندگی انسان ها در ساحت های مختلف به قلم کشیده شده است.

وی وجود افکار و اندیشه های اجتماعی و انسانی در این اثر را پررنگ عنوان و اضافه کرد: احوال مربوط مردانگی و مروت، صداقت و وفاداری در این اثر توصیف شده و بدبودن و ریاکاری و نامردی و نفرت در اکثر داستان ها و اشعار این کتاب مورد نقد قرار گرفته است.

این نویسنده مطرح آذربایجانی در این اثر، انسان پاک سرشت را دارای اخلاق سازنده و دشمن آداب زشت عنوان کرده و گفت: در بررسی این کتاب، نویسنده را مبلغ دوستی بین ملت ها، ترنم افکار آزادانه می بینم؛ بر اساس این کتاب، قدرت های معنوی انسان به خوبی حفظ شده و در برابر ظلم و ستم های افراد ظالم ایستادگی شده است.

یکانی زارع، شاعر این کتاب را دارای روحی ظریف دانست و افزود: نویسنده در این اثر به طبیعت، جانی خاص داده است.

وی افزود: نویسنده با تلاش های خویش، زیبایی ها ادبیات آذربایجانی، داستان و فولکلور آن را با زبان ترکی به نمایش گذاشته و آثار برجامانده از پدران و مادران نسل گذشته را به قلم کشیده و با بیانی شیوا به نسل امروز و جدید هدیه کرده است.

علیرضا ذیحق، فولکلور شناس و نویسنده دیگر اهل خوی نیز در این نشست به بررسی ابعاد روایی و داستانی «ائشیتمه لی ناغیللار» پرداخت و گفت: مولف اثر داستان ها را در سیر تاریخی خود به نمایش قلم گذاشته است.

نویسنده کتاب داستان «عروس نخجوان» در جایگاه نقد بر آمد و اظهار داشت: بعضی از داستان های کتاب در جایگاه خود قرار نگرفته است و همچنین هیچ جایگاهی در فولکلور آذربایجان ندارند.

وی اضافه کرد: بعضی از داستان های این اثر بیشتر احوال گونه بوده و از قالب های داستانی به دور است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی نیز در این نشست گفت: بزرگان خوی در حوزه های مختلف نویسندگی، شعر، فولکلور در استان و منطقه و حتی خارج از کشور شناخته شده هستند.

پیمان تابانفر افزود: برای خوی با درون مایه تاریخی و تمدنی خویش، وجود بزرگانی شناخته شده مایه مباهات است.

کتاب «ائشیتمه لی ناغیللار» دارای ۱۴۰ صفحه، نوشته حسین کرلو (صفا)، توسط انتشارات اندیشه نو به سال ۱۳۹۸ منتشر شده است.

«حسین کرلو»، متولد ۱۳۳۸ در خوی بوده و دارای ۳ اثر منتشره، پوریای ولی، گوی چمن، سرهای بریده نیز است.

۸۱۳۵/‏۳۰۷۲