گردشگری و توریسم

فعال سیاسی آمریکایی: اتهامات به ایران جعلی و سندسازی است

«مارک دانکف» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اتهامات مقام‌های دولت ترامپ درباره مسئولیت ایران در حمله به نفتکش‌ها، یک مشت دروغ است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتبار فیلمی که پنتاگون به عنوان مدرک علیه ایران و نقش سپاه در خرابکاری تانکر نفت در خلیج عمان منتشر کرده است، اظهار داشت: این فیلم هیچ چیزی را اثبات نمی‌کند. متأسفانه این نخستین بار نیست که ما در ایالات متحده چنین اسناد ساختگی را می‌بینیم.

نامزد سابق انتخابات سنای آمریکا توضیح داد: تاریخ دولت‌های ایالات متحده پر از مواردی همچون ترتیب دادن حملات ساختگی با پرچم‌های دروغین است. در جنگ جهانی دوم، این «فرانکلین روزولت» بود که حملات پل هاربر را ترتیب داد تا ما را به جنگ جهانی دوم بکشد. «لیندون جانسن» در جنگ کره از این وسیله استفاده کرد و با ترتیب حادثه خلیج تانکین، زمینه آتش افروزی در شبه جزیره کره را فراهم آورد.

دانکف تصریح کرد: تلاش «نتانیاهو، پمپئو و بولتون» خلق تصاویر ساختگی برای زمینه سازی برخورد نظامی است. این ویدئو تکرار دروغگویی های تاریخی دولت‌های ایالات متحده است.

** طرح پرچم دروغین

این سیاستمدار آمریکایی به ادعای بی پایه و اساس وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی ترامپ علیه ایران اشاره کرد و افزود: پمپئو و بولتون با لابی رژیم صهیونیستی، برای راه انداختن درگیری در منطقه تلاش می‌کنند.

دانکوف توضیح داد: مأموریت آنها عملیات «پرچم دروغین» (False flag) است. در چند هفته گذشته تلاش کرده اند که خرابکارهایی را که در خلیج فارس و دریای عمان رخ داده به اسم ایران تمام کنند.

وی خاطرنشان کرد: جان بولتون گفته است ایران «قریب به یقین» عامل حمله در فجیره بوده است. «قریب به یقین» یعنی چی؟ یعنی اینکه سندی نداریم.

این تحلیلگر آمریکایی به حمله اخیر به نفتکش‌ها در خلیج عمان اشاره کرد و افزود: زمانبندی این حمله قابل توجه است. دقیقاً در هنگام حضور نخست وزیر ژاپن در تهران! آشکار است که اسرائیل و آمریکا به دنبال سناریوی پرچم دروغین برای متهم کردن ایران هستند.

** بی اعتباری ترامپ

دانکف به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نخست وزیر ژاپن و تاکید ایشان بر اعتماد ناپذیر بودن ترامپ برای مذاکره و توافق اشاره کرد و گفت: چرا باید مقامات، رییس جمهوری و رهبری ایران در صدد مذاکره با ترامپ برآیند؟ او قول و وعده ایالات متحده را در برجام زیر پا گذاشت.

وی افزود: این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی دستگاه‌های امنیتی خود ایالات متحده اذعان دارند که ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده است. تا زمانی که افراد تندرو در تیم سیاست خارجی ترامپ حضور دارند، ایرانی‌ها به نظر نمی‌رسد که در دام مذاکره بیفتند.

** تضاد ترامپ و «تیم ب»

ایرنا از دانکوف پرسید که آیا تضاد میان «تیم ب» (بولتون، نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد) و ترامپ را جدی می‌داند یا اینکه آنها نقش پلیس بد و پلیس خوب را بازی می‌کنند؟

وی پاسخ داد: دو حالت وجود دارد. این احتمال است که ترامپ خواسته‌های این مجموعه را اجرا می‌کند تا با برآورده کردن خواسته‌های لابی اسرائیلی، از فشار سیاسی علیه خود کاسته و استیضاح نشود.

این فعال سیاسی افزود: حالت دیگر این است که وی اساساً عقل سیاسی خود را دست این مجموعه داده است تا هر تصمیمی آنها بگیرند، عملی شود. هر کدام که باشد، خروجی آن می‌تواند جنگ در منطقه و یک تراژدی خونین برای ایرانی‌ها و مردم آمریکا باشد.

** چالش انتخاباتی ترامپ

این تحلیلگر مسائل سیاسی در تگزاس، به طرفداری خود از حزب جمهوریخواه و در عین مخالفت با حضور نظامی آمریکا در ورای مرزهای این کشور اشاره کرد و افزود: من به دلیل شعارهای ضد جنگ ترامپ به وی رای دادم اما متاسفانه وی همان سیاست‌های جنگ طلبانه ای را که نفی می‌کرد، در پی گرفته است.

دانکوف تصریح کرد: ترامپ وعده داده بود که سیاست بهتری از «هیلاری کلینتون» که نامزد جنگ طلب‌ها بود در پیش خواهد گرفت و نیروهای آمریکا را از خاورمیانه، عراق، سوریه و افغانستان خارج خواهد کرد اما ترامپ هم ثابت کرد که ابزار دست لابی صهیونیستی در واشنگتن و دولت نتانیاهو شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر رویکرد جنگ طلبانه ترامپ و مشاورانش بر پایگاه اجتماعی رییس جمهوری آمریکا چیست، گفت: قطعاً با افزایش تنش‌ها شاهد مخالفت‌های جدی و راهپیمایی‌های بزرگی از چپ و راست علیه ترامپ خواهیم بود.

این فعال سیاسی آمریکا افزود: در جناح راست آمریکا، جریان ضد جنگی وجود دارد که متاسفانه مورد بایکوت رسانه‌ای قرار گرفته است. سخنگوی کنونی آنها «ریک تایلر» است که «حزب آمریکایی آزاد» (American Freedom Party) را رهبری می‌کند.

وی ادامه داد: اگر سیاست جنگ طلبانه ترامپ ادامه یابد، در انتخابات ۲۰۲۰، ترامپ با چالش جدی از سوی این جریان راست روبرو خواهد شد.