گردشگری و توریسم

هند، پاکستان و چین زرادخانه هسته ای خود را گسترش داده اند

شبکه خبری ” ان دی تی وی”، روز دوشنبه به نقل از این موسسه اضافه کرد هرچند شمار جنگ افزارهای هسته ای در یک سال گذشته به میزان اندکی کاهش یافته ولی قدرت ها اتمی بیش از گذشته در حال مدرنیزه کردن زراد خانه های هسته ای خود هستند.

این بخشی از استراتژی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ است هرچند در روسیه نیز گرایش های مشابه ای دیده شده است.

بر اساس تخمین این موسسه در آغاز سال ۲۰۱۹، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی مجموعاً دارای ۱۳ هزار و ۸۶۵ کلاهک هسته ای بوده اند که این مقدار ۶۰۰ کلاهک هسته ای کمتر از سال گذشته است.

به گفته کارشناسان این کاهش اندک به این دلیل است که قدرت‌های هسته‌ای آن دسته از جنگ‌افزارهای اتمی را که نیازی به آن نداشته‌اند را از دور خارج کرده‌اند.

شایان ذکر است که شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان در اوج دوران جنگ سرد در دهه هشتاد میلادی حدود ۷۰ هزار کلاهک بود.

شنون کایل، کارشناس مؤسسه سیپری در این رابطه تصریح کرد که نقش و اهمیت جنگ‌افزارهای اتمی در چارچوب استراتژی‌های امنیتی و نظامی قدرت‌های اتمی رو به افزایش گذاشته است.

وی گفت: جهان به دنبال جنگ افزار هسته ای کمتر اما جدید تر می باشد.

بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا و روسیه روی هم ۹۲ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. کارشناسان شمار کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های این دو کشور را به ترتیب ۶۱۸۵ فقره (آمریکا) و ۶۵۰۰ فقره (روسیه) برآورد می‌کنند.

همچنین هند دارای ۱۳۰ تا ۱۴۰ کلاهک هسته ای است. دو کشور همسایه و رقیب هند از جمله چین و پاکستان نیز به ترتیب دارای ۲۹۰ و ۱۶۰ کلاهک هسته ای هستند.

این موسسه همچنین اعلام کرد که شمار کلاهک‌های هسته‌ای به تنهایی مهم‌نیست. نکته تعیین‌کننده آن است که چه تعداد از این جنگ‌افزارهای اتمی آمادگی به‌کارگیری در عملیات جنگی را دارند. در حال حاضر روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌توانند بلافاصله از کلاهک‌های هسته‌ای خود استفاده کنند.

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش خود همچنین در مورد سپری شدن پیمان “استارت نو” هشدار داده است که اعتبار آن در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

پیمان “استرات نو” در سال ۲۰۱۰ میلادی بین رؤسای جمهوری وقت ایالات متحده و روسیه، باراک اوباما و دمیتری مدودف، امضا شد. بر اساس این پیمان، دو کشور تعهد کردند طی هفت سال شمار کلاهک‌های هسته‌ای فعال خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.