گردشگری و توریسم

«زنان امروز» به مسائل مردان نیز می بپردازد

«شهلا شرکت»، در آئین رونماییِ سی‌‬ وپنجمین شمارۀ مجله‬ «زنان امروز» به توقف انتشار چندماهه این نشریه به‬ دلیل مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این مدت برای ارتقای محتوا از تخصص و دانش کارشناسان بهره گرفته شده است و مجله از این پس به سمت روزنامه‬ نگاری تحلیلی و تحقیقی می رود.

وی افزود: مجله از این به بعد با طراحی گرافیک جدید منتشر می شود. همچنین رویکرد جدید مجله مکمل رویکرد گذشته است، تاکنون تمرکز زنان امروز بر مسائل زنان بوده است، اما از این پس مجله تلاش می‬ کند در کنار زنان به مسائل و مشکلات مردان نیز بپردازد، زیرا در جهان امروز نمی‌‬ شود یک جنس را به‬ تنهایی دید و برای هر گونه تغییر در مسائل زنان باید کلیشه‌‬ های جنسیتی رایج در مورد مردان را نیز از میان برداشت تا آنان بتوانند با زنان تعامل داشته باشند، چنان‌که پروژه‌های مربوط به زنان در چند دهه اخیر در دنیا بدون دیدن مردان موفقیت چندانی نداشته‌اند.

رویکرد جدید مجله باید انتقادی باشد

آذر تشکر فراز و فرود نشریه را در سه دهه بررسی کرد و گفت: انتشار سی‌‬ وپنجمین شماره مجله زنان امروز با وجود محدودیت‌‬ های اقتصادی و سیاسی و فرایند طرد و حذفی که در جامعه وجود دارد اتفاقی نیک است. هرچند همین فشارهای سیاسی و اقتصادی زیست معیوبی را برای نشریات کشور رقم می‌‬ زند و پیش از هر چیز اخلاق از مجموعه حذف می شود.

وی به نگاه گزینشی در رسانه‬ های کشور اشاره کرد و افزود: این فرایند گزینشی نشریه‌ای را حذف می‌‬ کند و دیگری را بالا می‬ برد و بحث زیست یعنی بودن و نبودن را هدف قرار می‌دهد.

آذر تشکر با اشاره به فلسفه بودن یا نبودنِ مجله «زنان» تصریح کرد: تأسف‌بار است که پس از سه دهه فعالیت مستمر با چنین پرسشی مواجه می‌‬ شویم. در واقع، وقتی چنین پرسشی مطرح می‌‬ شود، باید همۀ محدودیت‌هایی را که مانع حضور مجله می‌‬ شود کنار بزنیم، خط‌‬ مشی‌‬ هایی را که با زندگی‌مان مرتبط است پیش ببریم و ساختارهای تهدیدکننده زندگی‌مان را به چالش بکشیم.

وی افزود: در این صورت اندیشه و کنش سر بر می‌‬ کشد. به همین دلیل امیدوارم رویکرد جدید مجله رویکردی انتقادی باشد، یعنی به نقد خود و نقد افراد مرتبط با مجله بپردازد. البته فراموش نکنیم که نقد زندگی زنان، به‌‬ ویژه در ساختارهای خاورمیانه‬ ای، زمانی معنا می‌‬ یابد که با نقد زندگی مردان همراه باشد، و مجله باید این دو را همزمان پیش ببرد.

تواضع مجله زنان امروز امکان نزدیک شدن به سوژه را برایش مهیا می‌کند

کامبیز نوروزی، حقوقدان، با ارزیابی مثبتِ عملکرد مجله زنان امروز طی سال‌های اخیر گفت: تواضعی که در این مجله می‌بینم امکان نزدیک شدن به سوژه را برایش فراهم می‬ کند. این مجله ادعا رهبری ندارد و طی سال‌ها روایتگر خلاق مسائل جامعۀ زنان بوده است.

وی همچنین به مسئله روزمرگی در میان زنان پرداخت و افزود: جامعه زنان در ایران متناسب با نیازهای اجتماعی و قواعد زندگی روزمره توسعه پیدا کرده است. این را می‬ توان در تحول نقش زنان از تغییرِ ترکیبِ جرایم زنانه تا افزایش ضریب اشتغال زنان و تعدد دانش‌آموختگان زن مشاهده کرد.

نوروزی به کم اهمیت بودن مسئله حقوق در خانواده، به ویژه حقوق زنان، اشاره کرد و گفت: متأسفانه زندگی ما، به جای آنکه تابع قانون باشد، تابع منطق زندگی است و جامعۀ ایران در طول ۱۱۰ سال حقوق موضوعه ثابت کرده قانونی را که متناسب با زندگی روزمره‌اش نبیند به‌‬ سادگی دور می‬ اندازد.

وی با اشاره به محدودیت‬ هایی که عرف و قانون برای زنان ایران ایجاد کرده است، افزود: تحولات اجتماعی شرایط را برای تغییر الگوی رفتاری زنان در جامعه امروز ایران فراهم کرده که از آن جمله می‬ توان اشتغال زنان در حرفه‌‬ های مختلف یا گرفتن حق طلاق را ذکر کرد. امروز یک تحول مهم در ساخت ادراکات حقوقی جامعه رخ داده است و زنان ساخت حقوقی را متناسب با نیاز خود متحول کرده‌اند.

متأسفانه جامعۀ زنان ایران شاید دلش برای بهتر شدن نمی‌تپد

سوسن شریعتی، روزنامه‌‬ نگار و پژوهشگر، به موضوع مهمی چون اهمیت بقا و تداوم مجلۀ زنان امروزبا وجود بحران اقتصادی و اهرم‌های فشار پرداخت و گفت: موضوع زنان شاخص خوبی برای سنجش و برملا کردن میزان بحران در جامع‬ه ایران است و این مجله باید برای صدا دار کردن زنان و شنیده شدن آنها تلاش کند.

وی به رسمیت شناخته شدن، نماینده داشتن و توضیح دوباره جایگاهِ خود را از مطالبات اساسی زنان در جامعۀ امروز ایران برشمرد و گفت: نکته اصلی این است که چطور می‌‬ توانیم با مبارزه فرهنگی و فکری به این اهداف برسیم.

این روزنامه نگار گفت: به نظر می‬ رسد ابتدا باید تعریف دیگری از زنانگی و مردانگی ارائه بدهیم و در تناسب قدرت زنان و مردان ساختارشکنی کنیم. متأسفانه جامعۀ زنان ایران شاید دلش برای بهتر شدن نمی‌‬ تپد. این جامعه از افسردگی، خمودگی، انزوا و تنهایی رنج می‌‬ برد. کار مجله زنان امروز تا به امروز ترسیم موقعیت زنان بوده است. مجله این مزیت را دارد که همچون آیینه ما را به خودمان امیدوار کند و هوس بهتر شدن را در دل مخاطب بیندازد. این نهاد فرهنگی باید بتواند جامعۀ متکثر و چندصدایی زنان را نمایندگی کند، صداها و ستم‌های متعدد را منعکس کند و رهایی زنان را بازتاب دهد.

شریعتی افزود: مجله زنان امروز باید در گام جدید خود فراتر از ترسیم حرکت کند، و همین توقف‌های چندماهه فرصت خوبی برای تفکر است. باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. ایدئولوژی‌های گذشته نباید مانع تلاش برای ترسیم مطالبات زنان و تبدیل کردن آنها به سنت شود.

وی اضافه کرد: ما همچنان در وضعیتِ اورژانسی هستیم و همۀ افتخارمان این است که توانسته‬ ایم طی این سال‌ها مطالباتمان را از طریق اعتراض‬ های زیرپوستی مطرح کنیم و مباهات کنیم که اشکال سه‌‬ گانه سلطه، یعنی ثروت و تزویر و قدرت، نتوانسته است ما را کنترل کند. این مقاومت خوب است اما اگر به خواسته‬ ها و مطالبات صریح و روشن بدل نشود، عملاً یک زیستِ درجاست و ما را از زندگی اورژانسی خلاص نمی‌‬ کند.

سی‌‬ وپنجمین شماره مجله «زنان امروز» که در قطع وزیری و در ۱۷۲ صفحه منتشر شده به مطالبی با سرفصل‌‬ های جامعه، هنر، تاریخ و ادبیات زنان پرداخته است. شهلا شرکت در سرمقالۀ این شماره سانسور و سازوکارها و مناسبات آن را مانع اصلی رونق نشریات و اقبال مخاطب به آنها دانسته است. او در بخشی از سرمقاله خود نیز درباره ضرورت حمایت مخاطبان نوشته است: امروز بدون هیچ پشتوانه اقتصادیِ درخور، پس از ۱۰ ماه فترت، دوباره دست به زانو گرفته‌‬ ایم که تا رخوت رگ و ریشه‌مان را نخشکانده «نمی‌‬ شود» و «نمی‌‬ توانیم» را از سر راه برداریم و در مدار تپش و تکاپو بیفتیم، اگر شما حامیان وفادار باز هم باشید و هنوز بخواهید.