گردشگری و توریسم

اعتراض مجامع اسلامی به پلمب مساجد در فرانسه

روزنامه فیگارو فرانسه گزارش داد: اقدام بی سابقه دولت فرانسه در بستن مساجد این کشور به اتهام گسترش افکار افراطی و یا به بهانه خطر تروریسم موجب اعتراض گروه‌ها و مجامع مدافع حقوق مسلمانان شده و پلمب این مساجد بازتاب‌های منفی متفاوتی از سوی مسلمانان فرانسه را به دنبال داشته است.

در این ارتباط، انجمن “اقدام برای دفاع از حقوق مسلمانان” در گزارشی پلمپ مساجد در فرانسه توسط دولت و دستگاه قضائی را تنبیهی جمعی علیه مسلمان خواند که بخاطر نگاه مغرضانه به مسلمانان عملی غیرمنصفانه و غیر عادلانه نیز هست.

در بیانیه این مجمع تصریح شده که مبارزه با تروریسم نباید به معنای تضییع حقوق مسلمانان در فرانسه باشد و تعطیل کردن مساجد و نمازخانه‌ها در فرآیندهای اداری و نه قضائی منجر به محروم شدن مسلمان از حقوق اولیه خود برای عبادت و برگزاری مراسم عبادی می‌شود.

مسلمانان فرانسوی امروزه فارغ از منشأ و خاستگاه قومیشان به عنوان جمعیتی پرشمار، جزیی جدانشدنی از جامعه فرانسه محسوب می‌شوند و این گونه اعمال تنها موجب رنجش و ناراحتی آنان می‌شود.

در حال حاضر به دلیل قوانین حالت اضطراری که به دنبال عملیات تروریستی سال‌های اخیر در فرانسه برقرار است، نیروهای امنیتی این کشور می‌توانند نظارت مستقیم و مستمری بر مراکز فعالیت گروه‌های اسلامی داشته باشند.

تحت همین قانون اظطراری دولت نیز می‌تواند تصمیم به پلمب مساجد و دیگر امکان مذهبی بگیرد.

انجمن “اقدام برای دفاع از حقوق مسلمانان” یک سازمان حقوق بشری نیز محسوب می‌شود که در پاریس فعالیت می‌کند و در پی جمع آوری اطلاعات مربوط به آزار مسلمانان در این کشور و ارائه کمک و مشاوره به آنها است.