گردشگری و توریسم

بافت تاریخی روستای ترکان شهرستان خاتم در فهرست آثار ملی ثبت شد

عباس قدیریان شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در دومین جلسه شورای ثبت آثار ملی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۸ برگزار شد، بافت روستایی ترکان واجد شرایط شناخت شد و با تائید مسولان در حوزه آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی گفت: بافت تاریخی ترکان دارای ارزش معماری روستایی از نظر نوع ساختار ابنیه و کالبدی است که می توان به دستکند بودن قسمتی از معماری آن اشاره کرد، این روستا بر روی شیبی ملایم تپه ای سنگی بنا شده که از این سنگ طبیعی به عنوان مصالح بسیاری از خانه ها و در واقع از این سنگ بستر، به عنوان دیوار خانه ها استفاده و دستکند شده است، که همین موضوع معماری این روستا را خاص تر کرده است. به گفته وی همچنین وجود کوچه باغ های بسیار زیبا و سرسبز که به گونه ای هم پیوند در بافت خشت و گلی ادغام شده و بافت روستایی با مصالح بوم آوردی را بوجود آورده که می‌توان آن را از دیگر خصوصیات این بافت ارزشمند دانست.
قدیریان افزود: ترکان از نظر تقسیمات جغرافیایی و سیاسی جز استان یزد است و دارای اقلیمی گرم و خشک است و این باعث شده معماری خانه های روستایی آن ترکیبی از درونگرا و برونگرا باشد، در واقع اکثر خانه ها دارای حیاط مرکزی و بالاخانه برونگرا و طبقه همکفی با معماری درونگراست و به طور کلی فرم شکل گیری معماری آن فرمی خطی است که در این فرم، معبر اصلی بافت، نقش اصلی اینگونه شکل گیری را بر عهده دارد.
وی همچنین گفت: در بافت تاریخی و ثبتی ترکان تاکنون حداقل ده بنای تاریخی دیگر در قالب آثار غیر منقول ثبت شده است.
این مسئول یادآور شد: طبق قانون و مقررات میراث فرهنگی در بافت‌های ثبتی، از این به بعد هر اقدامی اعم از مرمت، تغییر و یا تعمییری که بخواهد از طرف مردم و مالکین خانه های موجود در این بافتها بر روی بناهای خود انجام دهند، باید ابتدا درخواست خود را به میراث فرهنگی ارسال و ضوابط استعلام مورد درخواست را اخذ کرده و با نظارت میراث فرهنگی نسبت به مرمت بنای خود اقدام نمایند و از اقدام و دخل و تصرف خودسر در بناهای داخل بافت بپرهیزند.
وی یاد آور شد: یکی از موارد مهم و شایان ذکر، اینست که ثبت بافت تاریخی، هیچ خللی را در مالکیت مردم نسبت به بناهای خود در بافت تاریخی بوجود نمی آورد.
قدیریان یادآور شد: با ثبت بافت تاریخی، ضوابط و قوانینی بر بافت ها حاکم خواهد شد که مردم ملزم به رعایت آن هسستند که تخطی از آن پیگیری قانونی را به دنبال خواهد داشت.

شهرستان خاتم بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی دارد که افزون بر ۶۰ اثر از آن به ثبت رسیده است.

۷۵۳۴/‏‬ ۲۰۴۷/‏