گردشگری و توریسم

استراتژی آینده حرکت مس تدوین خواهد شد

به گزارش ایرنا، اردشیر سعد محمدی عصر یکشنبه در هفتمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، فراوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات معدنی و راه سازی افزود: در بحث اکتشاف قطع به یقین در کشور و بخصوص در استان کرمان که پتانسیل‌های خوبی در بخش صنعت مس دارد حرکت های جدی خواهیم داشت.

وی گفت: میزان ارزش منابع طبیعی در دنیا دهم اکنون ۳۱۰ ترلیون دلار است و سالانه نزدیک به هفت و نیم تریلیون دلار از این ارزش برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ایران با ۲۷.۳ دهم تریلیون دلار رتبه پنجم ارزش دارایی را در دنیا دارد تصریح کرد: بنابراین جایگاه ایران به لحاظ اقتصادی باید بالاتر از شرایط فعلی باشد و تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی، هدفمندی و تلاش همگان است.

وی گفت: سالانه در دنیا ۱۷ میلیارد تن برداشت ماده معدنی انجام می‌شود و در کشوری مانند آمریکا ۷۵.۲ دهم میلیارد دلار ماده معدنی استخراج می‌شود و زمانی که فراوری می‌شود این ارزش افزوده به ۷۷۲ میلیارد دلار ارتقا پیدا می‌کند و بعد از به کارگیری مواد فرآوری شده در صنعت این رقم به به ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد افزایش می‌یابد.

سعد محمدی تاکید کرد: ما در بخش معدن کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و ای کاش صنایع فلزات و معادن همچنان به عنوان یک وزارتخانه منفک باقی می‌ماند یا اگر بنا بر تفکیک بود معادن با وزارت نفت تجمیع می‌شد زیرا صنعت با نفت حرف و اصول مشترک دارد.

وی تاکید کرد: در استان کرمان امسال آخر شهریور ۱.۷ دهم میلیون تن کوره بلند شرکت میدکو راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: برای کوره بلندها نیاز به حداقل پنج میلیون تن کنستانتره ذغال داریم و اکنون میزان ظرفیت تولید ذغال کشور ۱.۵ میلیون تن است.

وی بیان کرد: شرکت مس امروز در سرچشمه ۳۰۰ هزار تن ظرفیت ذوب دارد و در خاتون آباد از ۱۵ تیر به مدت چهار ماه و نیم تعطیل می‌شود که بتوانیم در کوره تغییر اساسی بدهیم و ظرفیتش از ۸۰ به ۱۲۰ افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره۹ به اینکه نیاز به کنستانتره در استان یک فرصت است و باید از این فرصت با برنامه ریزی استفاده کرد اظهار داشت: برای این اتفاق باید معدنکاری مان دو برابر شود لذا ماشین آلات و حرکت در سرمایه گذاری می‌خواهیم.

سعد محمدی با بیان اینکه آموزش و به روز رسانی سطح علمی دست اندرکاران بخش معدن ضروری است گفت: علم در حال جریان است و ما باید خودمان را بروز و در همایش‌های علمی شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید در راستای اقتصادی شدن کاهش قیمت تمام شده و بهره وری به معنای واقعی حرکت منطقی داشته باشیم افزود: افرادی که تمایل به همکاری در بخش ماشین آلات دارند شرایط سرمایه گذاری جهت دار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: تمام ایده‌های جدید که خلاقیت و بروز طرح نوین را برای صنایع هایتک در کشور فراهم می‌کند با تمام قدرت حمایت می‌شود و اینک فضا برای اجرای ایده‌های خلاق در تمام صنایع پایین و بالا دستی مس فراهم است.

وی اظهار داشت: فضا برای افرادی که تمایل دارند در صنعت مس مشارکت داشته باشند باز است شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی که تمایل دارند در طرح‌های مس مشارکت کنند می‌توانند در این زمینه با صنعت همکاری کنند.

۳۰۲۹/‏‬ ۵۰۵۴