اخبار گردشگری

با دیدنیهای یزد آشنا شوید؛ از بناهای تاریخی تا آبشار و کویر


امیرچخماق یزدامیرچخماق


آب انبار شش بادگیر یزدآب انبار شش بادگیر

یزد در تمام دنیا به شهر خشتی و شهر بادگیر‌ها شهرت دارد و سیستم خنک کننده‌ی به کار رفته در آن‌ها جای بسی تامل می‌باشد. آب انبار شش بادگیر یکی از ۶ آب انبار معروف این شهر می‌باشد که از ۶ بادگیر تشکیل شده و یکی دیگر از آثار تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریان می‌باشد. جالب است بدانید که نوع معماری ۳ بادگیر ابتدایی این بنا با ۳ مورد دیگر تفاوت زیادی دارد و به خوبی ساخت آن‌ها را در دوره‌های مختلف زمانی نشان می‌دهد. بدون شک پایی رفتن از ۵۵ پله‌ی این آب انبار و قدم گذاشتن به دل تاریخ مرور زیبایی‌های معماری منحصر به فرد این شهر ارزشش را خواهد داشت.

زندان اسکندر یزدزندان اسکندر

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه؛ مجموعه‌ای بسیار کهن و به جای مانده از قرن هفتم هجری قمری می‌باشد که توسط خانواده‌ی ضیاء الدین حسین رضی شروعبه ساخته شد. نوع معماری به کار رفته در این مجموعه آذری بوده و مهم‌ترین ویژگی آن خشتی بودنش می‌باشد، در نتیجه با قدم گذاشتن در زندان اسکندر نباید انتظار داشته باشید کاشی کاری‌های رنگارنگ و گچ بری‌های ظرافتمندانه در گوشه و کنار آن به چشم بخورد.
در حال حاضر در بخشی از زندان اسکندر موزه‌ی سنگ قبر و کتبه‌های بسیار قدیمی مشغول به فعالیت می‌باشد و می‌تواند در کنار بازدید از سایر بخش‌های این بنا و خرید صنایع دستی یزد در غرفه‌های مختلف آن، تجربه‌ای متفاوت باشد.

باغ دولت آباد یزدباغ دولت آباد

در دل کویر ایران و شهری تاریخی مانند یزد، باغ دولت آباد همچون نگین سرسبزی می‌درخشد و تاریخ و طبیعت زنده‌ی ایران را به هم گره زده است. باغ دولت آباد علاوه بر داشتن قدمت بالا، بخاطر داشتن بلندترین بادگیر دنیا از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده و لیست آثار ثبت شده در یونسکو می‌درخشد. این باغ در سال ۱۱۶۰ هجری قمری و توسط محمد تقی خان بافقی؛ حاکم وقت یزد بنا شد و در بین بنا‌های به جای مانده از دوره افشاریه قرار گرفت.

نمای داخل باغ دولت آباد یزدوجود تعداد بسیار زیاد درخت در این مجموعه باعث شد تا لقب خیابان هزار درخت به آن اختصاص یابد و تا امروز سرسبزی و اقتدار آن گردشگران زیادی از گوشه و کنار دنیا را به سمت خودش جذب کرده است و فرصتی عالی برای لمس تاریخ و طبیعت در کویر زیبای کشورمان به شمار می‌رود. اندرونی، ساختمان هشتی، تالار طنبی، بهشت آیین و بیرونی از جمله بخش‌های باغ دولت آباد می‌باشد و قدم گذاشتن در هر یک می‌تواند انتخابی عالی در بین جاذبه‌های دیدنی یزد محسوب گردد.


مسجد جامع یزدمواردی که به آن‌ها اشاره شد تنها بخش کوچکی از بنا‌های تاریخی یزد می‌باشند و آتشکده‌های زرتشتیان، مسجد جامع و میدان وقت الساعت نیز در این بین می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مرور تاریخ به شمار آیند.


خانه‌های قدیمی یزد

خانه‌های قدیمی یزد

خانه لاری‌ها یزدخانه لاری‌ها

خانه کلاهدوز‌ها یزدخانه کلاهدوز‌ها

جاذبه های طبیعی یزدجاذبه های طبیعی یزد

آبشارهای یزدالبته با کمی فاصله گرفتن از شهر یزد می‌توانید روستا‌های دیدنی و همچنین آبشار و پارک و مناطق حفاظت شده‌ی زیادی را مشاهده کنید و با انتخاب هر یک، لحظات به یادماندنی را تجربه نمایید. آبشار غربالبیز مهریز، آبشار دره گاهان تفت، آبشار بیشه بهاباد و دامگاهان مهریز از معروف‌ترین آبشار‌های استان یزد هستند که طبیعت متفاوتی کویر را برایتان نشان خواهند داد.