گردشگری و توریسم

آتش ۲.۵ هکتار از مراتع بهار را خاکستر کرد

حمیدرضا قره خانلو روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از مشاهده دود سیاه در آسمان شهر بهار، تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی بی درنگ منشأ دود را بررسی کردند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های گویای این بود که بخشی از مراتع روستای «چایان» دچار آتش سوزی شده که مهار دامنه آتش از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه به طول انجامید و در این عملیات تمامی کارکنان منابع طبیعی به همراه سمن‌ها مشارکت داشتند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهار افزود: برای خاموش کردن آتش از دستگاه سبک و قابل حمل آسان «دمنده» استفاده شد چرا که این دستگاه بدون نیاز به آب تنها با ایجاد باد شدید موجب خاموش کردن آتش می‌شود.

قره خانلو ادامه داد: طبیعت گردان پس از حضور در دشت و دمن اقدام به روشن کردن آتش برای پخت غذا و چای کرده و بدون خاموش کردن آن، محل را ترک می‌کنند.

وی بیان کرد: با وزش یک نسیم بخشی از زبانه آتش به سمت طبیعت هدایت شده و با توجه به خشک بودن بوته‌ها، شاهد آتش سوزی گسترده خواهیم بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهار اضافه کرد: تیم‌های منابع طبیعی پیش از ورود به فصل گرم سال اقدام به ایجاد آتش بر در جنگل‌های دست کاشت کردند.

قره خانلو با بیان اینکه شهرستان بهار دارای ۶۷ هزار هکتار مرتع است بیان کرد: بیشتر این اراضی در دامنه‌های شیب دار ایجاد شده و تراکتور نمی‌تواند با ورود به این عرصه اقدام به ایجاد آتش بر کند.

وی یادآوری کرد: امسال تاکنون ۲ فقره آتش سوزی در مراتع شهرستان بهار رخ داده است که در نوبت نخست نیم هکتار از اراضی روستای «حصار قره باغ» دچار حریق شد.

شهرستان بهار دارای ۶۷ هزار هکتار مرتع است که ۷.۵ درصد مراتع این استان را شامل می‌شود همچنین ۵۷ هکتار از این میزان جنگل‌های دست کاشت هستند.

۷۵۲۶/‏‏۲۰۸۷