گردشگری و توریسم

برگزاری دوره های تخصصی پرورش کرم ابریشم و زنبورداری در گیلان

حجت اکبرنژاد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تولیدی در راستای تولید نوغان (پیله تر) و زنبور عسل در سال جاری ۵۸۱ نفر روز دوره پرورش کرم ابریشم و زنبورداری در شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: این دوره‌ها به ترتیب ۳۱۵ نفر روز دوره کرم ابریشم و ۲۶۶ نفر روز دوره زنبور با هماهنگی گروه نوسازی و تحول اداری و مرکز توسعه نوغانداری استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی گیلان با یادآوری برگزاری یک دوره نوغانداری از ۱۸ تا ۲۲ خردادماه جاری در بندرانزلی ادامه داد: دو دوره دیگر از اول تیرماه تا پنجم تیرماه در لاهیجان و از نهم تا یازدهم تیرماه در فومن برگزار خواهد شد.

به گفته اکبرنژاد؛ دو دوره زنبورداری نیز یکی از سیزدهم تا بیست و دوم تیرماه در لنگرود و دیگری سیزدهم و چهاردهم مهرماه در تالش برگزار می شود.

به گزارش ایرنا در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان صنعت وابسته و مکمل به نوغانداری مطرح است و با تولید نخ‌های ابریشمی، زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش‌ها و تابلوفرش ها می‌شود و ارزش افزوده و سود خوبی دارد. سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و رتبه هشتم دنیا را دارد؛ البته این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در ۱۲ کشور است اما با وجود فاصله گرفتن این صنعت از رونق سال ۱۳۷۹، در پنج سال اخیر با همت و تدبیر دولت در حال رشد و توسعه است.
تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ظرف ۴۵ روز به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل می‌شوند و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی کشاورزی در فصل بهار، رونق بخش معیشت هزاران خانواده است. ۲۲ استان کشور در صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و شهرستان رشت مرکز توسعه نوغانداری کشور است.

گیلان به عنوان پنجمین استان تولید کننده عسل در ایران لقب گرفته و زنبورداران گیلانی در حال حاضر فرآیند برداشت عسل را از حدود ۲۹۰ هزار کندو آغاز کردند. پیش‌بینی می شود که زنبورداران گیلان امسال بتوانند از مجموع کندوهای موجود بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل برداشت و روانه بازار مصرف کنند.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏