گردشگری و توریسم

مقام امنیتی افغان:با طالبان می جنگیم تا مذاکره کند

به گزارش روز شنبه ایرنا، «اسدالله خالد» در سفر به استان تخار اظهار داشت: می‌خواهیم که صلح با طالبان آغاز یک جنگ دیگر باشد، اما آغوش ما برای صلح باز است.

وی افزود: دشمن با لجاجت به جنگ ادامه می‌دهد و صدای صلح را نمی شنود، نه تنها که به صدای صلح لبیک نگفته بلکه با غرور احمقانه همه چیز را هم رد می‌کند.

«فشار فعلی ما برای این است که آنان را وادار بسازیم به میز گفت‌وگو برگردند تا به یک راه حل برسیم.»

خالد، هشدار داد که صلح با طالبان نباید به معنای آغاز یک جنگ دیگر در افغانستان باشد.

«مسعود اندرابی»، سرپرست وزارت داخله افغانستان نیز که خالد را در سفر به تخار همراهی می‌کرد، مدعی است عملیات الفتح طالبان هیچ دستاوردی برای این گروه نداشته و آنها ضربات محکم و تلفات بالایی را متقبل شده اند.

در همین پیوند، مسوولان شورای عالی راه نجات افغانستان به رهبری «سید اکبرآغا» عضو پیشین گروه طالبان طی یک نشست خبری در کابل، عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان را حضور آمریکایی‌ها و عدم صداقت آنان در مذاکرات صلح عنوان کرد.

این عضو پیشین گروه طالبان، مقام‌های آمریکایی را به تعهد شکنی در مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان متهم و می‌گوید آمریکایی‌ها می خواهند در افغانستان بمانند و ادعای تلاش آنان برای تامین صلح و سپس خروج از افغانستان فریبکارانه است.

رییس شورای عالی راه نجات افغانستان ادامه داد: تا زمانی که آمریکایی‌ها از خارج شدن خود از افغانستان به طالبان اطمینان ندهند، هیچ گفتگویی نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به بی صداقتی آمریکایی ها افزود: نماینده آمریکایی‌ها در امور صلح می‌گوید ما از افغانستان خارج می‌شویم اما ژنرال های آمریکایی‌ها می‌گویند تا تروریسم از افغانستان ریشه کن نشود ما در افغانستان می‌مانیم.

«عدم صداقت در گفتار و رفتار آمریکایی‌ها نسبت به تامین صلح سراسری در افغانستان باعث شده که شش دوره گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل زاد و نمایندگان طالبان در قطر بدون نتیجه باقی بماند.»

این عضو پیشین گروه طالبان تاکید کرد تلاش‌های خلیل‌زاد در روند صلح تا کنون نه تنها موثر نبوده بلکه به پیچیده تر شدن اوضاع در افغانستان انجامیده است.