گردشگری و توریسم

عملیات مکانیکی آبخیزداری در حوزه زریبار مریوان انجام شد

شاهرخ محمودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازه‌های آبخیزداری اعم از سدهای رسوبگیر ملاتی و گابیونی در آبراهه‌های فرسایشی حوزه زریبار در حجم سه هزار و ۶۰۰ متر مکعب طراحی و اجرا شد.

وی افزود: این پروژه با حضور پیمانکار و عوامل اجرایی در آبراهه‌های فرسایشی شهر برده ره شه و روستای سیف سفلی با نظارت ناظر و کارشناس واحد آبخیزداری با موفقیت انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان اضافه کرد: عملیات آبخیزداری در امر کنترل سیلاب و روان آب‌های حاصل از بارندگی‌های امسال، کنترل رسوبات حاصله و همچنین کمک به ذخیره سازی نزولات آسمانی در سفره‌های زیر زمینی جایگاه ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه همانند سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین شد.

به گزارش ایرنا، از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
۷۳۵۴ / ‏‬ ۳۰۳۴