گردشگری و توریسم

50 درصد آتش سوزی مزارع دزفول عمدی است

به گزارش ایرنا محمد حیدری شامگاه شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان با اشاره به آتش سوزی در میانرود، تیپ زرهی، سوم شعبان و دیگر مناطق دزفول افزود: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی ناشی از یک باور غلط در بین کشاورزان است.

وی با بیان اینکه آتش زدن مزارع معایب فراونی دارد، گفت: هنگامی که جهاد کشاورزی مجوز کشت به کشاورز می دهد باید او را به آتش نزدن مزرعه مکلف کند تا کشاورز در صورت عمل نکردن به تعهدات خود جریمه شود.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بر ضرورت همکاری دهیاران در این خصوص تاکید کرد و افزود: باید یک شرکت تعاونی در این خصوص تأسیس و کاه و کلش را از کشاورزان خریداری و به دامداران بفروشد تا برای کشاورز نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با اشاره به معایب آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم اظهار داشت: تجهیز به علم جدید، بهترین راه مقابله با آتش زدن مزارع است.

مصطفی استاد چینی گر با اشاره به برگزاری نشست های مختلف و بی نتیجه برای مقابله با آتش زدن کاه و کلش در دزفول، گفت: پرونده‌هایی در این خصوص تشکیل و به دادگاه ارجاع داده شد که رسیدگی نشده اند.

وی با بیان اینکه برای برخی پرونده‌های سال ۹۶ با رای بدوی برائت صادر شده است، افزود: آتش زدن کاه و کلش با دادستان دزفول مطرح شد که اعلام شد تمام عوامل جرم باید با ادله ارائه شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: سالانه ۴۵ هزار هکتار گندم در مزارع دزفول کشت می‌شود که ۳۰ درصد آنها دیم است که کاه و کلش آنها برای چرای دام سوزانده نمی‌شود.
احمد زارعی افزود: اقدامات تشویقی فراوانی در سال های گذشته برای جلوگیری از آتش زدن مزارع انجام شده که اکنون میزان آتش سوزی‌ها کاهش قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به برگزاری همایشی توسط کشاورزان در این زمینه اظهار داشت: امسال به علت بارش‌های فراوان، علف‌های هرز زیادی رشد کرده بود که با کوچک‌ترین بی احتیاطی آتش سوزی می‌شد لذا همه آتش سوزی‌ها را نباید به مزارع نسبت داد.
زارعی با بیان اینکه مزارع حاشیه رودخانه به دلیل رسوب ناشی از سیلاب قابلیت اشتعال ندارند، افزود: به طور قطع با همکاری محیط زیست با آتش سوزی‌های عمدی برخورد می شود ولی علت اصلی بسیاری از این آتش سوزی‌ها مشخص نیست.
رئیس نظام صنفی دزفول نیز گفت: آتش زدن کاه و کلش، ساده‌ترین راه برای کشاورز است ضمن اینکه جمع آوری کاه و کلش هر هکتار برای کشاورز بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون ریال هزینه دارد.
عبدالرحیم شمس آبادی افزود: اگر بعد از برداشت کود اوره به زمین داده شود مشکل رفع می شود و نیازی به آتش زدن کاه و کلش نیست.
وی با اشاره به معایب آتش زدن مزارع گفت: از بین رفتن مواد غذایی، فرسایش خاک، بالا رفتن شوری خاک، مصرف بیشتر آب برای مزارع از جمله معایب آتش زدن مزارع است که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.
۷۲۷۸/۳۰۲۲