گردشگری و توریسم

روستای قاسم آباد رودسر مقصد جهانی گردشگری فرهنگی می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرود امیر انتخابی روز پنجشنبه در همایش ملی هنرهای سنتی که با محوریت ثبت جهانی چادرشب بافی در شهرستان رودسر برگزار شد، اظهارداشت: صنایعی دستی برند گیلان و ارزش هویتی و از هنرهای سنتی قدیمی است که با ثبت جهانی چادرشب بافی ریشه‌های صنایع دستی گیلان تقویت می‌شود و این صنعت بومی از رکود خارج خواهد شد و رونق می‌گیرد.

وی افزود: قاسم آباد اولین روستا در گیلان است که ثبت جهانی خواهد شد؛ روستایی که با صنایع دستی اش مورد علاقه گردشگران فرهنگی است و منافع اقتصادی آن به نفع منطقه است و موجب رونق کسب و کار و رونق اقتصادی منطقه خواهدشد.

وی تصریح کرد: ۳۶ نوع صنایع دستی در استان گیلان فعال است که چادرشب بافی در آن نقش برجسته ای دارد و سابقه آن به حدود ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد و اسناد نشان می‌دهد که از دوره صفویه این صنایع در گیلان رونق داشته و به همان شکل اولیه به ما رسیده و تاکنون کاربردی نشده است.

امیرانتخابی دومین شاخص ثبت جهانی چادرشب بافی را مهارت تولید آن دانست و یادآورشد: مواد اولیه آنکه نوغان و ابریشم است که در گذشته رونق زیادی در این منطقه داشته است و با ثبت جهانی، تحرکی از نظر اقتصادی و کسب و کار در گیلان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گیلان استانی تاریخی و میراثی است و صنایع دستی آن همواره با سنت‌ها و آداب و رسوم همراه بوده و با ثبت آثار سنتی آن بویژه چادرشب بافی، چشم اندازهای گیلان به جهانیان معرفی و میراث فرهنگی و سنتی استان ترویج پیدا می‌کند.

سرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان و دبیر علمی این همایش نیز گفت: چادرشب بافی اولین اثر ثبتی جهانی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به شمار می‌رود و به همین مناسبت برای اینکه رویدادهایی در این حوزه تعریف شود؛ نشست تخصصی در چابکسر در حوزه ترویج ابریشم کشی برگزار و همایش ملی امروز در رودسر برگزار شد.

فرزاد رشیدی افزود: بخشی از محورهای این همایش معرفی رشته‌های صنایع دستی در حال فراموشی، نقش اقامتگاه‌ها در تقویت و ترویج هنرهای سنتی، طراحی و خلاقیت و کاربری‌های جدید صنایع دستی است که می‌تواند هم بازار و هم اصالت محصول را حفظ کند و ترویج ابریشم کشی سنتی در چادرشب بافی از محورهای همایش به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: از اسفندماه سال گذشته ثبت جهانی چادرشب بافی شروع شده و روستاهای دیگر از ایران نیز کاندیدای ثبت بودند که درگیلان پس از دفاعیات و فعالیت‌هایی که صورت گرفت، ما را امیدوار کرده که ثبت جهانی آن با موفقیت انجام خواهدشد.

رشیدی خاطرنشان کرد: در همین راستا کارگاه ابریشم کشی سنتی در قاسم آباد افتتاح شد تا بتوانیم فرایندهایی که در اصالت این محصول و همچنین کاربری‌های جدیدی که برایش تعریف می‌کنند، در راستای ثبت جهانی روستا و چادرشب بافی قاسم آباد انجام شود.

به گفته رشیدی؛ تاکنون فقط ۱۰ شهر یا روستا از ایران در شورای جهانی ثبت شده‌اند و اگر این افتخار نصیب قاسم آباد شود، این یازدهمین اثر صنایع دستی ایران در شورای جهانی خواهد بود که به ثبت می‌رسد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی کشور نیز در این همایش گفت: هنرهای سنتی شناسنامه فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و نسل به نسل و سینه به سینه، به نسل‌های بعد منتقل شده‌اند و این هنرها با آداب، رسوم و سنت‌ها گره خورده و گسترش پیدا کرده است.

سید عبدالمجید شریف زاده افزود: در این صنایع مردم نقش اصلی دارند و اگر در احیاء و زنده نگهداشتن این هنرها مردم حضور نداشته باشند و حمایت نکنند، هیچ طرحی به نتیجه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: این پژوهشکده بدنبال احیای سنت‌های دستی که دچار فراموشی شده‌اند، است و توجه به هنرمندان این صنایع بسیار با اهمیت بوده زیرا این هنرمندان گنجینه‌های زنده بشری محسوب می‌شوند و باید از آنان قدردانی کرد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از هنرهای کشور در حال فراموشی است گفت: در نگاه یونسکو اگر در یک رشته هنری ۱۰ نفر هنرمند فعال باشند، آن نابود شده قلمداد می‌شود و اگر ۴۰ نفر باشند، درحال فراموشی است درحالی که بسیاری از هنرهای کشورمان بین چهار تا پنج نفر هنرمند در آن فعالیت دارند که توجه به پژوهش در این رشته‌ها و احیای آنها بسیار مهم و با اهمیت است.

در همایش ملی هنرهای سنتی استان گیلان با محوریت ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد، بافندگان و هنرمندان این رشته و نیز استادان دانشگاه و کارشناسان حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، حضور داشتند. مدیرکل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی سازمان ملل نیز برای بررسی شرایط ثبت صنایع دستی چادرشب بافی روستای قاسم آباد به رودسر آمد تا از مناطق چادرشب بافی بازدید کندو از نزدیک موضوع چادرشب بافی را برای ثبت جهانی بررسی و به یونسکو گزارش دهد.

مهارت سنتی چادرشب بافی قاسم آباد در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ثبت شده و نشانه جغرافیایی چادرشب قاسم آباد نیز در سال ۱۳۹۵ ثبت شده و این بار چادرشب بافی به همت بافندگان هنرمند آن در انتظار ثبت جهانی قرار دارد.

روستای قاسم آباد از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر است که در ۲۵ کیلومتری جاده رودسر به چابکسر و در دهستان اوشیان قرار دارد که به قاسم آباد علیا و سفلی تقسیم می‌شود و قاسم آباد علیا از شش روستا تشکیل شده و خاستگاه چادرشب بافی گیلان به شمار می‌رود.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹ / ‏‬ ۲۰۰۷