گردشگری و توریسم

آیین گرامیداشت ارتحال آیت الله محقق کابلی در قم برگزار شد

در این باشکوه که آیات عظام مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی و علوی گرگانی، آیات اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، کعبی و فاضل لنکرانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بهرام سرمست استاندار قم و برخی از مسئولان کشوری و لشکر حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم اظهار داشت: در تاریخ اسلام برجسته‌ترین عالمان و شخصیت‌های سیاسی، فقهی و ادبی از کشور افغانستان بودند، از این رو نباید به دشمنان اجازه داد که این چنین با سرنوشت این ملت بازی کنند.

آیت الله محسن اراکی بیان داشت: علمای بزرگی همچون آیت الله محقق کابلی تلاش فراوانی در عرصه مبارزه و مجاهدت علیه استکبار به خرج دادند.

وی با تاکید بر اینکه طلاب حوزه‌های علمیه و جوانان افغانستان راه این مرد بزرگ را ادامه دهند، و با بصیرت و روشن بینی توطئه دشمن را بشناسند، گفت: مردم افغانستان دشمن را از خاک کشورشان بیرون کنند و زمام امور را به دست بگیرند و این مملکت را به جایگاهی که شایسته آن است، برسانند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: شایسته افغانستان این است که با توجه به سوابق تاریخی و ارزش‌هایی که در این ملت وجود دارد، به یکی از برجسته‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ملت افغانستان ۴۰ سال در حال مبارزه است ولی همچنان خسته نشده و این یکی از برجستگی‌های آن می‌باشد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان اینکه نقش لشکر فاطمیون را در فرونشاندن توطئه داعش و تکفیری‌ها نباید فراموش کرد، افزود: اعضای فاطمیون با وجودی که انسان‌های گمنام و بی نام و نشانی هستند یکی از بزرگترین نقش‌ها را در منطقه ایفا کردند.

وی گفت: به طور حتم توطئه داعش کم و ناچیز نبود، چرا که دولت بزرگی را از شام تا عراق تشکیل داده و دو سوم خاک سوریه و عراق را به نام دولت اسلامی اشغال کرده بودند.

وی گفت: داعشی ها فساد را در زمین برپا کرده بوند، و اگر واقعاً سلطه پیدا می‌کردند و حکومتشان نیز مستقر می‌شد تمام دنیا را به آتش می‌کشیدند.

آیت الله اراکی بیان کرد: لشکر فاطمیون یکی از مجموعه‌هایی که توانست موثرترین نقشه‌ها را در باطل کردن این توطئه و سرکوب داعشی ها و حل مشکل منطقه ایفا کند.

وی همچنین نقش مرحوم آیت الله محقق کابلی را در عرصه‌های گوناگون علم و فقاهت برجسته و این شخصیت بزرگ را دارای احاطه بر رشته‌های مختلف علوم اسلامی دانست و افزود: آن فقیه زاهد و با تقوی در عرصه عمل ده‌ها سال مبارزه مستمر، تاسیس موسسه‌ها، کارهای اجتماعی و رسیدگی به مشکل‌های مردم را در کارنامه پرافتخار زندگی با برکت خود دارد، و علما، فقیهان و بزرگی از این دست برای مکتب تشیع افتخار بزرگی به شمار می آیند.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم دوشنبه شب در سن ۹۱ سالگی در این شهر مقدس دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

پیکر این عالم مجاهد عصر امروز در قم تشییع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

۷۴۰۳/‏‬ ۶۱۳۳/‏