اماکن دیدنی ایران

گالری‌گردی در پایان هفته/ افتتاح بیش از ۱۵ نمایشگاه هنری


چارتر

نگارخانه‌ها و گالری‌های تهران جمعه این هفته (۲۴ خرداد ماه) میزبان بیش از ۱۵ نمایشگاهی هنری جدید هستند.

ایسنا: در این گزارش مروری دارد بر برخی از نمایشگاه‌هایی که در روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۳ و ۲۴ خرداد ماه) افتتاح می‌شوند و در این ایام برقرار هستند:

نمایشگاه عکس در گالری آتبین

نمایشگاه انفرادی عکس روزبه روزبهانی با عنوان «اما تو خود آنجا نبودی» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری آتبین افتتاح می‌شود و تا ۴ تیر ماه نیز ادامه دارد.

گالری آتبین در خیابان ولیعصر، جنوب چهارراه پارک وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ واقع شده است.

گالری هر روز باز است و از ساعت ۱۶ تا ۲۱ امکان بازدید دارد.

نمایشگاه نقاشی در گالری ساربان

نمایشگاه انفرادی نقاشی ژیلا کامیاب با عنوان «جانِ سنگ» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری ساربان برپا می‌شود و تا سوم تیر ماه ادامه دارد.

گالری ساربان در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰ واقع شده است.

همچنین ساعات بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از سه‌شنبه‌ها از ۱۶ تا ۲۰ اعلام شده است.

«شهر خسته است» در گالری پل

نمایشگاه گروهی «شهر، خسته است» قرار است روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری پل افتتاح شود؛ این نمایشگاه با نگاهی فراجغرافیایی و فرامکانی تلاش دارد که خستگی‌های شهرها را به عنوان پناهگاه‌های انسان‌ها به تصویر بکشد.

در بخشی از استیتمنت نمایشگاه آمده است:

«شهر، این واژه‌ی کهن، این نام هفت‌هزار ساله، خاستگاهی که از آغاز ذهن بشر را به خود مشغول کرده، شده است مهمترین دغدغه‌اش. با تغییر نابهنجار ساختارش در فرم می‌تواند طبیعت را به نابودی کشاند و تغییر نابهنجار محتوایش می‌تواند ساکنانش را ببلعد، نابود کند.»

آثار هنرمندانی چون سعید لزرجانی، محمد افتخاری، بدر الملوک صفایی، پریسا مهدیزاده فرساد، صفورا استکی، میترا صمدی، اکبر رفیعی، علیرضا مجابی (م- آذرفر)، مینا قویدل، پرستو کیانیان، غلامرضا سماوی، فرشته مقتدر دیزج، سکینه علایی و فاطمه پشنگ پور در این نمایشگاه ارائه شده است.

گالری پل در سید خندان، خیابان کابلی (دبستان)، کوچه فردوسی، پلاک ۳۴، طبقه همکف واقع شده است.

همچنین ساعات بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ اعلام شده است.

عکس، کاریکاتور و نقاشی در گالری شیرین

نمایشگاه «غول‌های متمدن کمیاب» با مشارکت فرزین نیک روش (کارتونیست) و امین طلاچیان (عکاس) روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری شیرین افتتاح می‌شود و تا پنجم تیر ماه نیز ادامه دارد.

همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی ایینا هیزنن با عنوان «آرامشی بکر از فلاند» و نمایشگاه انفرادی نقاشی کرین بنگتز با همین عنوان از ۲۴ خرداد تا پنجم تیر ماه در گالری شیرین برپاست.

گالری شیرین در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی ۱۳، شماره ۵ واقع شده است.

ساعات بازدید از این نمایشگاه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ اعلام شده است. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.
از نمایشگاه «غول‌های متمدن کمیاب»

نمایشگاه عکس و چیدمان در گالری سیحون

نمایشگاه انفرادی عکس و چیدمان فرشته شادی با عنوان «ای بسا آرزو که خاک شده» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) افتتاح می‌شود و تا پنجم تیر ماه در گالری سیحون برپا خواهد بود.

گالری سیحون در خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱۱ واقع شده است.

همچنین امکان بازدید از این نمایشگاه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم است.

گالری سیحون دوشنبه‌ها تعطیل است.

«هویت چهل‌تکه» در گالری مژده

نمایشگاه «هویت چهل‌تکه» که شامل تازه‌ترین آثار الهام عظیمی با تکنیک رنگ‌های خشک شده است، عصر روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری مژده برگزار می‌شود.

الهام عظیمی درباره تکنیکی که در این نمایشگاه به کار برده است، می‌گوید: وقتی رنگ اکرلیک بر روی پالت نقاشی خشک می‌شود، به غلظت و شفافیتی دست می‌یابد و طیف رنگی جذاب را شکل می‌دهد که بسیار چشمگیر است. بنابراین همواره به این مسئله فکر می‌کردم که از این رنگ‌های خشک شده پالت به عنوان یک متریال استفاده کنم، متریالی که در نگاه مخاطب آشناست اما آشنا دایی می‌کند. اتفاقاً این تکنیک من با تشویق بسیار اساتید روبرو شده است.

نمایشگاه «هویت چهل‌تکه» الهام عظیمی با ارائه حدود ۳۰ تابلو عصر روز جمعه (۲۴ خردادماه) از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ افتتاح می‌شود و تا ۳۱ خردادماه ادامه خواهد داشت.

گالری مژده روزهای شنبه تعطیل است.

«حیرت در آن» در گالری دیلمان

آثار مسعود سعدالدین همراه با رونمایی کتاب «حیرت در آن» بعد از حدود ۱۰ سال، جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری دیلمان نمایش داده می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۱ تیر ماه برپاست.

مسعود سعدالدین هنرمندی متعلق به نسل سوم هنرمندان فیگوراتیو در بخشی از استیمنت این نمایشگاه نوشته است: «برای من سال‌هاست که حال و هوا و جو اثر خارج از بحث‌های تئوریک اهمیت خاصی دارد. یقین دارم اگر از جلوه اولیه یک تصویر ذهنی آغاز کنم انتقال آن “آن” به تصویر میسر می‌شود. این تصویر از واقعیت زندگی جاری آغاز می‌گردد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دیلمان به نشانی شریعتی، بالاتر از ظفر، کوچه پور مشکاتی، پلاک ۵۰ مراجعه کنند.

نمایشگاه طراحی در گالری گلستان

نمایشگاه دفترهای طراحی سعید سادات‌نیا با هدف توجه بیشتر به هنر طراحی و انتقاد به مهجور ماندن این حرفه در میان هنرهای تجسمی کشور، از روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری گلستان افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه طراحی‌هایی از برخی از چهره‌های حوزه معماری همچون مهدی علیزاده، ایرج کلانتری، محسن میردامادی، فرخ قهرمان‌پور، بهروز احمدی، میر ژیان‌فر، کامران شاهین‌فر، گیتی اعتماد، سپیده شفائی … به نمایش گذاشته می‌شود.

سادات نیا برگزاری این نمایشگاه را نوعی ادای احترام به صنف معماران و شهرسازان می‌داند و می‌گوید: از سوی دیگر این نمایشگاه می‌تواند تاکید بیشتر بر اهمیت و جایگاه هنر طراحی نیز باشد. اعتقاد دارم که طراحی در هنر بسیار مهم است و معماری و نقاشی بدون طراحی هیچ معنایی ندارد. من از کودکی همیشه طراحی کردم و این شانس را داشتم که با استادان برجسته‌ای کار کنم و هم‌دوره‌ای‌های بسیار خوبی داشتم.

گالری گلستان در دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ واقع شده است. همچنین ساعات بازدید از این نمایشگاه جمعه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم است.

گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است.

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط در گالری ایده

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط به کیوریتوری آرش محمدی و با عنوان «آوای خط»، روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری ایده افتتاح می‌شود و تا ۲۹ خرداد ماه ادامه دارد.

آثار هنرمندانی همچون علیرضا اسکندری، علی شیرازی، حسین نوروزی، کاظم خراسانی، وحید جزایری، روح الله عطاییان، شادی طلایی، ایمان ملأ جعفری، خسرو روشن، علی مقدم، ابراهیم الفت، فرشاد ال خمیس، مرتضی شمیسا، ابراهیم وفایی، حسین احصایی و ساناز البرزی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

گالری ایده در خیابان کریم‌خان، خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۲۶ واقع شده است. ساعت بازدید از این نمایش نیز هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۰ اعلام شده است.

تصاویر دیده‌نشده از آذربایجان در گالری دنا

نمایشگاه عکس‌های «حبیب فرشباف» با عنوان «از کرانه‌های ارس» و به کیوریتور روشن نوروزی، از روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری دنا در تهران افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه که توسط آژانس عکس ایران ایمیجز برگزار می‌شود، ۴۰ فریم منتخب از مجموعه عکس‌های حبیب فرشباف از روستاهای دورافتاده آذربایجان در دهه ۴۰ شمسی به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ برای بازدید به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ مراجعه کنند.

نقاشی، عکس و پرفورمنس در گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و پرفورمنس به کریوریتوری مهدی اسماعیلی و علی مزارعی و با عنوان «زن دیروز، زن امروز» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری شلمان برگزار می‌شود و تا ۲۹ خرداد ماه ادامه دارد.

گالری شلمان در خیابان میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک واقع شده است. ساعت بازدید از این نمایشگاه نیز ۱۶ تا ۲۰ فراهم است.

گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است.

نمایشگاه گروهی نقاشی در هفت ثمر

نمایشگاه گروهی نقاشی به کیوریتوری بهاره ملأ علیپور از روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) تا ۲۹ خرداد ماه در گالری هفت ثمر برپاست.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون سعید امدادیان، هما توکلی، مهدی علایی نژاد، شمسی یاری، حسین حسنی زاده و بهاره ملأ علی پور به نمایش گذاشته شده است.

گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ واقع شده است.

این نمایشگاه هر روز به غیر از پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار شد.

نمایشگاه عکسبافته در گالری «ویستا»

نمایشگاه انفرادی عکسبافته نوید عطروش با عنوان «ورطه» از روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) تا هفتم تیر ماه در گالری ویستا برگزار است.

گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ واقع شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه نقاشی، عکس و مجسمه در گالری طراحان آزاد

نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه با عنوان «۴۰- ۵۰ – ۶۰» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری طراحان آزاد افتتاح می‌شود و تا چهارم تیر ماه نیز ادامه دارد.

گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، جنب پاسارگاد، شماره ۵ واقع شده است.

گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است و در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۶ الی ۲۰ امکان بازدید دارد.

نمایشگاه نقاشی در گالری نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی سعیده عالی خانی با عنوان «نفس» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری نگر افتتاح می‌شود و تا ۲۹ خرداد ماه نیز ادامه دارد.

گالری نگر در خیابان قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳ واقع شده است.

همچنین ساعات بازدید از نمایشگاه هر روز به غیر از پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۰ فراهم است.

نمایشگاه نقاشی در گالری چهار

نمایشگاه انفرادی نقاشی شاهین اسکندری با تکنیک اسپری و حجم، به کیوریتوری شیرین اسکندری و با عنوان «شب رو» روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری چهار افتتاح می‌شود و تا سوم تیر ماه ادامه دارد.

گالری چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، کوچه اشراقی، شماره ۴ در گالری چهار واقع شده است.

ساعات بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۲۳ فراهم است.

نمایشگاه نقاشی در گالری سایه

نمایشگاه انفرادی نقاشی منصور نصرت نظامی با عنوان «نقاشی از نوع ایمان» روز جمعه (۱۷ خرداد ماه) در گالری سایه افتتاح شد و ۲۹ خرداد ماه نیز ادامه دارد.

گالری سایه خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۲۱ واقع شده است.

همچنین ساعات بازدید از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۰ اعلام شده است. مراسم افتتاحیه نیز روز جمعه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار می‌شود.

گالری سایه پنجشنبه‌ها تعطیل است.

عکس و چیدمان در گالری ای‌جی

نمایشگاه انفرادی عکس و چیدمان بابک کاظمی با عنوان «دوربینی به بزرگی استودیو بابک» تا تاریخ ۲۱ تیرماه در گالری ای‌جی برگزار است.

گالری ای‌جی در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ واقع شده است.

همچنین امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ فراهم است.