گردشگری و توریسم

روایت خبرگزاری های غربی از اهداف سفر آبه به تهران

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش داد: آیت الله «علی خامنه ای» رهبر عالی ایران روز پنجشنبه در دیدار با آبه گفت که ایران «تجربه تلخ» مذاکرات با آمریکا را تکرار نخواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: آبه که با پیامی از طرف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای مقام های ایرانی به تهران سفر کرد، پس از دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در مورد درگیری در خاورمیانه هشدار داد.

در همین حال، رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که آیت الله خامنه ای در دیدار با آبه اظهار داشت: ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی دانم و هیچ پاسخی به وی ندارم و نخواهم داد.

آیت الله خامنه ای با اعلام اینکه قول ترامپ برای تغییر ندادن حکومت ایران، «یک دروغ» است، گفت که به پیشنهاد مذاکرات صادقانه واشنگتن با تهران باور ندارم.

رهبر عالی ایران افزود: جمهوری اسلامی هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و هرگز تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا را در چارچوب برجام تکرار نخواهد کرد، زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی، مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.

آبه به خبرنگاران در تهران گفت که آیت الله خامنه ای گفته است که ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته ای یا استفاده از آن ندارد.

رویترز همچنین گزارش داد: آبه که اولین نخست وزیر ژاپنی است که با آیت الله خامنه ای دیدار و گفت و گو کرد، گفت: با رهبر عالی ایران ملاقات کردم و باور وی به صلح را شنیدم. این مساله را پیشرفتی بزرگ به سوی صلح و ثبات در منطقه در نظر می گیرم.

این خبرگزاری افزود: آبه برای کمک به کاهش تنش بین ایران و جمهوری اسلامی، به ایران سفر کرد. ژاپن در موقعیتی منحصر به فرد برای اقدام به عنوان میانجیگر قرار دارد، زیرا این متحد آمریکا از دیرباز روابط نزدیک خود با ایران را حفظ کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی درمورد سفر آبه به تهران آورد: نخست وزیر ژاپن از ایران خواست نقشی سازنده برای صلح خاورمیانه ایفا کند.

آبه در یک کنفرانس مشترک خبری با روحانی در تهران گفت: امروز، تنش در خاورمیانه رو به افزایش است. برخی کارشناسان اشاره دارند که ممکن است درگیری به طور اتفاقی آغاز شود. وی تاکید کرد که باید جلوی درگیری مسلحانه با هر روشی گرفته شود.

نخست وزیر ژاپن با اعلام اینکه کشورش مایل است حداکثر توان خود برای کاهش تنش در منطقه را به کار گیرد، افزود: این تنها اندیشه ای است که من را به ایران آورد.

روحانی نیز در این کنفرانس خبری گفت که انتظار تغییر بسیار مثبتی را در خاورمیانه و جهان دارد، مشروط بر اینکه آمریکا از فشار اقتصادی بر ایران به واسطه تحریم ها، دست بردارد.

آبه سفرش به ایران را از روز چهارشنبه با هدف تنش زدایی بین تهران و واشنگتن آغاز کرد. وی اولین نخست وزیر ژاپن است که طی ۴۱ سال از ایران دیدن می کند.

ژاپن به نشانه پیروی از تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، در ماه می (اردیبهشت ماه) واردات نفت خام ایران را متوقف کرد.

این کشور مقتدر آسیایی به حفظ ثبات در خاورمیانه علاقمند است تا ادامه جریان هیدروکربن های ارزان برای سوخت رسانی به اقتصادش را تضمین کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش به نقل از سخنگوی دولت ژاپن آورد: آبه در تماسی تلفنی با ترامپ در روز سه شنبه، اوضاع ایران را برای وی شرح داد.

نخست وزیر ژاپن ماه گذشته در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به توکیو، نظر مساعد ترامپ برای انجام ماموریت میانجیگرانه را جلب کرد.

اما اگرچه توکیو از روابط تجاری طولانی مدتی با تهران و ائتلافی راهبردی با واشنگتن برخوردار است، کارشناسان می گویند آبه نفوذ اندکی در دو طرف دارد و میانجیگری وی، کار شاقی خواهد بود.

به گفته «توبیاس هریس» تحلیل گر گروه مشورتی «تنه ئو»، سفر نخست وزیر ژاپن به ایران با موانعی رو به روست و بعید است که نتیجه ای در بر داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در مورد سفر آبه به تهران نوشت: نخست وزیر ژاپن سرگرم دیدار از ایران است تا هشدار دهد که احتمال درگیری اتفاقی، با تشدید تنش بین ایران و آمریکا وجود دارد.

این خبرگزاری یادآور شد که سفر آبه به تهران، تلاشی در سطح بالاترین مقام مملکتی برای تنش زدایی این بحران است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز ضمن دیدار با یکی از برجسته ترین رقبای منطقه ای تهران، بر تعهد مشترک به یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای مناقشه بر سر ایران تائید کرده است.

مرکل روز چهارشنبه با شیخ «محمد بن زائد آل نهیان» ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.

صدراعظم آلمان گفت که هرچند این دو کشور از دیدگاه های متفاوتی برخوردارند، اراده برای دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز، این دو را به هم پیوند می دهد. /